| Authors | اکبر شایان سرشت,ابراهیم محمدی,زهرا نورایی نیا |
|---|---|
| Journal | نقد و نظریه ادبی |
| Page number | 5-23 |
| Serial number | ۹ |
| Volume number | ۱۸ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۴ |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
هدف پژوهش حاضر خوانش و دستهبندی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه برپایۀ دو دیدگاه ادبی و سینمایی است: دیدگاه محمدرضا شفیعی کدکنی و نظریۀ سینمایی ژیل دلوز. وجه مشترک در هر دو نظرگاه مسئلۀ وجود حرکت و زمان در تصویر است. جستار پیش رو با بهرهگیری از یک نظریۀ ادبی و یک نظریۀ سینمایی مدرن به طبقهبندی دیگری از تصویرهای شاهنامه دست یافت. برایناساس انواع تصویر عبارتند از تصویرهای 1- بلاغت ـ مبنا. 2- روایت ـ مبنا. 3- زبان ـ مبنا. 4- کنش ـ مبنا. 5- گفتوگو ـ مبنا. دستهبندی این تصویرها در دو گروه حرکت و زمان نتیجۀ نهایی جستار پیش روست. روش پژوهش بر بنیان مطالعات بینارشتهای و به شیوۀ تطبیقی ـ تحلیلی است.