رسانه ها و روابط زناشویی در بیرجند

Authorsسیدحسن قالیبافان,نسرین صادقی هردورودی,علیرضا اسلام
Conference Titleاولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانوادۀ مسلمان ایرانی
Holding Date of Conference۲۰۲۲-۰۲-۲۳
Event Placeبیرجند
Page number۰-۰
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

رویکرد تحقیق حاضر کمّی است که به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به بررسی تأثیر رسانههای گروهی بر روابط زناشویی در شهر بیرجند پرداخته است. جامعهی آماری تحقیق، کلیه ی افراد متأهل واقع در فاصله ی سنی بین 15 تا 65 سال ساکن شهر بیرجند را شامل می گردد که از میان آنها 382 نفر به شیوهی نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای و با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. چارچوب نظری تحقیق، تلفیقی از نظریه است. روابط زناشویی، متغیر وابسته-ی این تحقیق است و متغیرهای » استفاده و رضایت مندی « و » وابستگی « های مستقل نیز علاوه بر میزان استفاده از رسانههای جمعی، عبارت اند از: آگاهی و نظارت، روابط شخصی، هویت شخصی و آرامش ذهنی و روانی. یافتههای مربوط به میانگین کیفیت روابط زناشویی بیان گر آن است که میزان کیفیت روابط زناشویی در شهر بیرجند در حد زیاد ) 56 درصد( شناسایی شده است. علاوه بر این، نتایج آزمون مدل در تحلیل رگرسیون چندمتغیره حاکی از آن است که متغیرهای مستقلِ انتخاب شده، در مجموع، 71 درصد از تغییرات متغیر وابسته، یعنی روابط زناشویی، را تبیین و پیش بینی میکنند.

Paper URL

tags: رسانه های گروهی، روابط زناشویی، خانواده، جامعه شناسی، شهر بیرجند