نویسندگان | ملیحه فلکی |
---|---|
نشریه | مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان |
شماره صفحات | ۱۷۵-۲۰۶ |
شماره سریال | ۱۷ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
امروزه کیفیت¬گرایی به عنوان یکی از مسائل مهم در تمامی سازمان¬ها، خصوصاً موسسات آموزشی مطرح است. نقطه تمرکز توجه به کیفیت در آموزش¬های فنی¬حرفه¬ای، ماموریت¬های اصلی آن می¬باشد که با توجه به پیشرفت تکنولوژی¬های نوین و روزآمد و نیازهای مخاطبین، می¬بایست دائماً مورد بازبینی و تجدید نظر قرار گیرد. به این منظور، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای و عوامل ارتقاء دهنده آموزش در اموزشگاه¬های آزاد فنی و حرفه¬ای استان خراسان جنوبی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ میزان و درجه کنترل متغیرها، میدانی و از لحاظ نحوه جمع آوری اطلاعات از نوع توصیفی و غیرآزمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارآموزان آموزشگاه¬های آزاد استان خراسان جنوبی بودند که تعداد 217 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه¬ محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (96/0) مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاصل از محاسبه ضریب ISDM نشان داد 2/57% از کارآموزان، کیفیت آموزشگاه¬های آزاد را نامناسب و نسبتا نامناسب ارزیابی کردند. یافته¬های پژوهش حاکی از آن بود که بین متغیر سن کارآموزان و دیدگاه آنها در زمینه وضعیت کیفیت آموزشی رابطه معنی¬داری در سطح 95 درصد اطمینان وجود دارد. همچنین بین دیدگاه کارآموزان زن و مرد در زمینه کیفیت آموزشی در آموزشگاه¬های آزاد استان خراسان جنوبی تفاوت معنی¬داری در سطح 95 درصد اطمینان وجود دارد و کارآموزان زن، کیفیت آموزشگاه¬ها را بهتر ارزیابی کردند. نتایج تحلیل عاملی دیدگاه پاسخگویان در زمینه عوامل موثر بر کیفیت آموزشگاههای آزاد نشان داد که پنج عامل شامل پتانسیل¬ها و توانایی¬های حرفه¬ای مربیان، مدیریت آموزشی اثربخش، استفاده از روش¬ها و ابزارهای نوین آموزشی، مشارکت و تعامل متقابل کاراموزان و عناصر مادی و موقعیتی محیط کار، توانستند 5/46 درصد واریانس متغیر ملاک را توضیح دهند. از این رو، پیشنهاد می¬شود در جذب مربیان و مدیران، علاوه بر میزان تجربه و تخصص آن¬ها، میزان علاقه¬مندی، خلاقیت و ابتکارشان نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین با استفاده از روش¬های مشارکتی و فراگیرمحور و ایجاد جوی صمیمانه بین کارآموزان و مربیان، محیط مناسبی برای یادگیری فراهم شود و نتایج آموزشی به طور مستمر و دقیق رصد شود.
tags: آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای، کیفیت آموزشی، کارآموزان، استان خراسان جنوبی