Authors | فاطمه طاهرپور,محمدرضا تنگلی,حمیده مقدم عارفی |
---|---|
Conference Title | نخستین همایش بینالمللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه: چالشها، الگوها و راهبرده |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۴-۰۱-۲۳ |
Event Place | تهران |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
عدالتآموزشی بهعنوان مهمترین بحث حوزه آموزش ، همواره مورد توجه متصدیان امر آموزش بوده است و تلاش آنها را در این راستا جهت داده است. عدالت مفهومی انسانی و اخلاقی است که در صورت محقق نشدن آن، نمیتوان انتظار رسیدن به وضعیت مناسبی در آموزشوپرورش داشت و نهایتا تحقق عدالت اجتماعی با چالش روبرو خواهد شد. از سویی دیگر تحقق عدالت و توسعه چه در سطح کلان و چه خرد، جز از مسیر مشارکت میسر نیست. بنابراین مشارکت خانواده از عوامل مهم و تاثیرگذار در تحقق عدالت آموزشی است و نمیتوان نقش و جایگاه خانواده را در این امر مهم انکار نمود. لذا پژوهش حاضر با مرور منابع موجود به تصریح این امر می¬پردازد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و کتابخانهای بوده و با مرور اسناد، کتب و مقالات موجود در ژورنالها و سایتهای معتبر علمی داخلی و خارجی همچون مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ، پرتال جامع علوم انسانی ، سیلیویکا ، بانک اطلاعات نشریات کشور ، eric ، researchgate به جمعآوری اطلاعات و مرور پژوهشهای مرتبط پرداخته است. در نهایت بیان شد که سرمایه¬های اقتصادی، فرهنگی، دانشی و روانی خانواده¬ها نقش بسیار مهمی در مشارکت آنان در آموزش و بهبود انگیزش تحصیلی کودکان و در نتیجه تسهیل تحقق عدالت آموزشی دارد؛ همچنین والدین از طریق کمک به شناخت ویژگیهای روانی دانش آموزان، بررسی نارساییهای آموزشی و کمک به برنامهریزی و اجرای برنامههای آموزشی و کمک به شناخت علل رفتارها و اصلاح آنها باعث تحقق عدالت آموزشی می¬شوند.
tags: عدالت، عدالت آموزشی، خانواده.