Authors | فاطمه طاهرپور,محمدرضا تنگلی,حسین شکوهی فرد |
---|---|
Conference Title | هفدهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۴-۰۴-۲۴ |
Event Place | کرمان |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
آموزش عالی، زمینهساز تحقق سیاستهای توسعهی کشورها محسوب میشود و زمانی میتواند اهداف خود را عملی سازد که از کارایی، اثربخشی و کیفیت الزم برخوردار باشد؛ از طرفی در دهههای اخیر آموزش عالی با چالشهای فراوانی مواجه گردیده که سطح کیفی آن را دچار تنزل کرده است. یکی از عناصر مهم مشخصکننده کیفیت در آموزش عالی، برنامه درسی است؛ از سویی برنامه درسی وقتی کارآمد و اثربخش است که مطابق با ن یازها و اقتضائات جامعه تغییر کند تا بتواند نقش پو یا و موثری در فرآیند آموزشی داشته باشد و به اصطالح برنامه درسی، پاسخگو باشد . بنابراین توجه به برنامه درسی پاسخگو در آموزش عالی میتواند راهکاری جهت بهبود و ارتقاء کیفی ت نظام دانشگاه ی باشد. پژوهش حاضر با مرور منابع موجود به تصریح جایگاه برنامه د رسی پاسخگو به عنوان حلقه مفقوده ارتقاء کیفیت در آموزش عالی می پردازد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و کتابخانهای بوده و با مرور اسناد و مقاالت مرتبط در پایگاههای علمی داخلی و خارجی همچون مرکز اطالعات علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی، سیلیویکا، بانک اطالعات نشریات کشور، ERIC، ResearchGate جست وجو صورت گرفت؛ بطور کلی یافتهها نشان داد برنامه درسی پاسخگو یک چارچوب امی دوارکننده در راستای ارتقاء کیفیت آموزش عالی است چراکه در پاسخ به نیازهای فراگیران، ذینفعان آموزشی و جامعه محلی شکل میگیرد و همچنین موفقیت در رقابتهای ملی و بینالمللی را به همراه دارد. در نتیجه سسیتم آموزشی را به سمت نوآوری، کار مستمر و هدفمند، ارزیابیهای دقیقتر و اصالح و بهبود مستمر هدایت میکند و در نتیجه ارتقاء کیفیت نظام آموزشی را به همراه دارد
tags: کیفیت، ارتقاء کیفیت، برنا مه درسی، برنامه درسی پاسخگو