ضرورت آموزش فراگیر در تحقق عدالت آموزشی

Authorsفاطمه طاهرپور,محمدرضا تنگلی,فاطمه قراگزلو
Conference Titleاولین همایش بین المللی تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه با تاکید بر برنامه درسی
Holding Date of Conference۲۰۲۴-۰۲-۲۰
Event Placeتهران
Page number۰-۰
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

فراهم کردن فرصتهای آموزشی و دسترس ی به آن، جزئ ی از عدالت آموزشی اس ت و یکی از مؤثرترین راههای تحقق آن، تأمین فرصتهای یکسان برای دسترسی عموم افراد جامعه به آموزش و پرورش است؛ از طرفی آموزش فراگیر یک ی از برنامههای مهم و اساسی در حوزه آموزش کودکان با نیازهای ویژه اس ت و به عنوان روش کارآمد تحقق عدالت، در سالهای اخیر مورد توج ه قرارگرفته اس ت و هدف آ ن فراهم کردن امکانات آموزش ی و پرورش یکسان برای تمام کودکان اس ت. پژوهش حاضر با مرور منابع موجود به تصریح نقش آموزش فراگیر در تحقق عدالت آموزشی کودکان با نیازهای ویژه میپردازد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و کتابخان های بوده و با جستجو و مرور اسناد و مقالات مرتبط در پایگاههای علمی کشور همچون مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی، سیلیویکا، بانک اطلاعات نشریات کشور در بازة زمانی 1402 - 1389 با کلید واژههای"آموزش فراگیر" ، "عدالت آموزشی" و "دان شآموزان با نیازهای ویژه" جستوجو صورت گرفت؛ معیارهای ورود مطالعات شامل انجام پژوهش در کشور ایران، انتشار مطالعه به زبان فارسی، تمام متن بودن آنها و مرتبط بودن با موضوع بود. در نهایت نتایج نشان داد که آموزش فراگیر، به عنوان فلسفهای بر مبنای تفکر عدالت اجتماعی و آموزشی است که طرفدار دسترسی مساوی همة دانشآموزان به کلیه فرصتهای آموزشی، صرف نظر از تفاوتهای فردی است؛ لذا بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان گفت آموزش فراگیر جایگاه مهمی در توسعه و گسترش عدالت آموزشی دارد و برای تحقق عدالت آموزشی باید آموزش فراگیر مورد اعتنا قرار گیرد و متخصصان آموزش و پرورش باید به آن توجه خاص و ویژهای داشته باشن د.

Paper URL

tags: عدالت آموزشی، آموزش فراگیر، دان شآموزان با نیازهای ویژه.