مدیریت کیفیت و تحول آموزش

Authorsفاطمه طاهرپور,مرتضی کدخدا
Conference Titleسومین کنفرانس ملی مدیریت و مهندسی کیفیت و قابلیت اتکاء
Holding Date of Conference۲۰۲۴-۱۲-۱۲
Event Placeتهران
Page number۰-۰
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

مدیریت کیفیت جامع (TQM) به عنوان یک رویکرد مدیریتی برای بهبود کیفیت فرآیندهای آموزشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان اهمیت زیادی در نظامهای آموزشی دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر پیادهسازی مدیریت کیفیت جامع بر تحول آموزشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان انجام شد. با توجه به اهمیت بهبود مستمر کیفیت آموزشی و نقش آن در افزایش بهرهوری و نتایج تحصیلی، این تحقیق به تحلیل عوامل موثر بر موفقیت پیادهسازی TQM در مدارس پرداخته است. روش این پژوهش کتابخانهای و مروری است که با بررسی منابع معتبر علمی از سال 2018 به بعد، دادههای مورد نیاز استخراج شده و تحلیلهای لازم انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که عواملی نظیر رهبری قوی، مشارکت فعال معلمان، فرهنگ سازمانی مناسب، و ارزیابی مستمر، از جمله مهمترین عوامل موثر در موفقیت پیادهسازی TQM هستند. این عوامل باعث افزایش انگیزه یادگیری دانشآموزان و بهبود قابلتوجه نتایج تحصیلی آنها میشوند. نتیجهگیری کلی پژوهش نشان میدهد که پیادهسازی TQM میتواند به عنوان یک ابزار موثر برای بهبود کیفیت آموزشی در مدارس مورد استفاده قرار گیرد. بهکارگیری اصول TQM نه تنها به بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان منجر میشود، بلکه باعث افزایش انگیزه یادگیری و رضایت معلمان نیز میشود. پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده به بررسی نقش فناوریهای نوین در پیادهسازی TQM و همچنین تاثیرات بلندمدت آن بر نتایج تحصیلی پرداخته شود

Paper URL

tags: مدیریت کیفیت جامع، تحول آموزشی، انگیزه یادگیری، عملکرد تحصیلی،