نویسندگان | فاطمه طاهرپور,محدثه ربانی |
---|---|
همایش | دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۱-۲۷ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
فرهنگ در هر جامعهای از زمینههای اصلی پیشرفت و توسعه است و از آنجا کـه دانـشگاه، اصـلی- ترین نهاد دانشآفرین و توسعهدهنده جامعه اسـت، فرهنـگ دانـشگاهی بـه منزلـه یکـی از خـرده فرهنگهای مهم جامعه، تأثیری دوچندان بر رشد و پیشرفت جامعه دارد. اگرچه فرهنگ دانشگاهی از فرهنگ اجتماعی و سازمانی تاثیر میپذیرد، اما چیزی متفـاوت از آنهاسـت و مؤلفـههـای آن در چارچوب فضای دانشگاه تعریف و تصریح میشود و همه عناصـر دانـشگاهی از جملـه سـاختار، مدیریت، برنامه ها، اساتید و دانشجویان را پوشش میدهد. با توجه به ماهیت فعالیتهای دانـشگاه و نفوذ گستردهی آن بر قشر جوان جامعه، آنچه که در قالب فرهنگ دانشگاهی به آن پرداخته نشده است و در بررسی مؤلفههای مختلفی که پژوهشگران ارائه دادهاند به چشم نمـیخـورد، دیـالوگ و اهمیت آن به عنوان بخشی از فرهنگ استادی است. در این نوشتار سعی شده است تـا بـا بررسـی ادبیات مربوط به این موضوع، مروری بر مفهوم دیالوگ و اصول آن و شیوه بهکـارگیری آن توسـط اساتید دانشگاهی انجام گیرد. فرهنگ در هر جامعهای از زمینههای اصلی پیشرفت و توسعه است و از آنجا کـه دانـشگاه، اصـلی- ترین نهاد دانشآفرین و توسعهدهنده جامعه اسـت، فرهنـگ دانـشگاهی بـه منزلـه یکـی از خـرده فرهنگهای مهم جامعه، تأثیری دوچندان بر رشد و پیشرفت جامعه دارد. اگرچه فرهنگ دانشگاهی از فرهنگ اجتماعی و سازمانی تاثیر میپذیرد، اما چیزی متفـاوت از آنهاسـت و مؤلفـههـای آن در چارچوب فضای دانشگاه تعریف و تصریح میشود و همه عناصـر دانـشگاهی از جملـه سـاختار، مدیریت، برنامه ها، اساتید و دانشجویان را پوشش میدهد. با توجه به ماهیت فعالیتهای دانـشگاه و نفوذ گستردهی آن بر قشر جوان جامعه، آنچه که در قالب فرهنگ دانشگاهی به آن پرداخته نشده است و در بررسی مؤلفههای مختلفی که پژوهشگران ارائه دادهاند به چشم نمـیخـورد، دیـالوگ و اهمیت آن به عنوان بخشی از فرهنگ استادی است. در این نوشتار سعی شده است تـا بـا بررسـی ادبیات مربوط به این موضوع، مروری بر مفهوم دیالوگ و اصول آن و شیوه بهکـارگیری آن توسـط اساتید دانشگاهی انجام گیرد. واژگان کلیدی: دیالوگ، فرهنگ، فرهنگ دانشگاهی
کلیدواژهها: دیالوگ، فرهنگ، فرهنگ دانشگاهی