نویسندگان | فاطمه طاهرپور,زهرا چهکندی,فاطمه جاودانی پور |
---|---|
همایش | دومین کنفرانس ملی تازههای روانشناسی تکاملی و تربیتی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۰۳-۱۰ |
محل برگزاری همایش | بندرعباس |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
یکی از عوامل موثر در آموزش و پرورش چگونگی معماری مدارس است که بر روی یادگیری و رفتار دانش آموزان اثر میگذارد محیط آموزشی خلاق به محیطی گفته میشود که باعث افزایش خلاقیت دانش آموز شود و بگونه ای طراحی شوند که رشد مهارت های اجتماعی و شکوفایی استعداد های دانش آموزان را به همراه داشته باشند اما در کشورما معماری مدارس ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان یکسان است و تفاوتی میان آن وجود ندارد. فضای آموزشی باید متناسب با مراحل رشد دانش آموزان هر مقطع تحصیلی ، راه های دیدنی و اطلاع از چگونگی نگریستی کودکان ،زمان، فضا، اطلاعات و ابزار پایه ایی بکار رفته در آموزش ، دانشمندان و آموزگاران هنرمندان با کار دانان (تکنسین ) به عنوان اعضای موثر، اصول پایدار در نگرش کودکان عناصر ثابت در ذهن کودکان برای درک محیط باشد. دسته بندی های متعددی برای فضای آموزشی بیان شده است که در یکی از این دسته بندی ها به پنج بخش متمایز میشود که عبارت است از فضای یادگیری انفرادی، فضای ارائه سخنرانی یا نمایش ،فضای ساختن برای آزمایش ،فضای تعامل برای تفریح . عناصر مختلفی مانند به کار گیری حواس پنج گانه ، رنگ ، قوه تخیلی کودک ،حرارت و تهویه کلاس ،انعطاف پذیری ، امنیت و... بر فضای آموزشی تاثیر میگذارند. فضای آموزشی خلاق و مدارس خلاق با استفاده از روشهای آموزشی نوآورانه و فعالیت های خلاقانه ، به دانش آموزان کمک می کنند تا مهارتهای کلیدی و عملکرد بهتری در دروس مختلف داشته باشند.
کلیدواژهها: فضای آموزشی خلاق ، مدرسه خلاق ، عوامل موثر در طراحی فضای آموزشی خلاق ، تاثیر بر رفتار و یادگیری دانش آموزان