| نویسندگان | فاطمه طاهرپور,هادی پورشافعی,حسین خسروی |
| نشریه | ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی |
| شماره صفحات | 193-216 |
| شماره سریال | ۹ |
| شماره مجلد | ۴ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
زمینه: لزوم بهبود بخشیدن عملکرد، یکی از اصلیترین دلایلی است که سازمانها را وادار میکند تا به
سوی رفتار نوآورانه حرکت کنند.
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش سرمایه روانشناختی در رفتار نوآورانه با میانجیگری نشاط-
کاری معلمان انجامگرفته است.
روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال
تحصیلی 97 - 1396 به تعداد 1500 نفر بود که با استفاده از نمونهگیری طبقهای )برخورداری و جنسیت( تعداد
306 نفر انتخاب شد. برای سنجش متغیر های سرمایه روانشناختی از پرسشنامه لوتانز ) 2007 (، رفتار نوآورانه
از پرسشنامه کانتر ) 1988 ( و نشاط کاری از پرسشنامه شایروم ) 2004 ( استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه
توسط متخصصان تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه
سرمایه روانشناختی 81 / 0 ، رفتار نوآورانه 88 / 0 و برای نشاط کاری 91 / 0 برآورد شد.
یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها در سطح توصیفی )فراوانی، میانگین، انحراف معیار( و سطح استنباطی
)همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، رگرسیون و الگویابی معادلات ساختاری( انجام گرفت. نتایج حاکی از
آن بود که سرمایه روانشناختی با میزان بتا 57 / 0 پیش بینی کننده نشاطکاری و با بتای 67 / 0 پیشبینی کننده
رفتار نوآورانه است. همچنین نشاطکاری با بتای 63 / 0 رفتار نوآورانه را پیش بینی میکند.
نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که نشاطکاری نقش میانجی بین سرمایه روانشناختی و رفتار نوآورانه ایفا
میکند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود.
لینک ثابت مقاله