| نویسندگان | فاطمه طاهرپور,هادی پورشافعی,حسین خسروی |
| نشریه | مطالعات فرهنگی - اجتماعی خراسان |
| شماره صفحات | 65-82 |
| شماره سریال | ۱۴ |
| شماره مجلد | ۳ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
| رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
ژوهش حاضـر با هدف بررسـی نقش خودکارآمدی در نشـاط کاری با میانجی گری امیدواری معلمان
انجام گرفته اسـت. روش پژوهش توصـیفی همبسـتگی و جامعه آماری شـام معلمان مقطع ابتدایی
شـهر بیرجند در سـال تنصـیلی 1396 -1397 به تعداد 1500 نفر بودند که با اسـتفاده از نمونه گیری
طبقه ای ) برخورداری و جنسیت(، تعداد 306 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر خودکارآ مدی و
امیدواری از پرسـشـنامه لوتانز ) 2007 )و نشـاط کاری از پرسـشـنامه شـایروم ) 2004 )اسـتفاده گردید.
ضـریب پایایی پرسـشـنامه ها با اسـتفاده از ضـریب آلفای کرونباخ بررسـی و برای خودکارآمدی 84 /0 ،
امیـدواری 84 /0 و نشـــاط کـاری 91 /0 برآورد گردیـد. تجزیـه و تنلیـ داده هـا در ســـطح ت وصـــیفی
)فراوانی، میانگین و اننراف معیار( و ســطح اســتنباطی )همبســتگی پیرســون، تنلی واریانس،
رگرســـیون و الگویابی معـادالت ســـاختـاری( انجام گرفت. نتایا حاکی از آن بود که خودکارآمدی با میزان 55 /0=Beta پیش بینی کننده نشـاط کاری و با 73 /0=Beta پیش بینی کننده امیدواری اسـت.
هم چنین امیـدواری بـا 68 /0=Beta پیش بینی کننـده نشـــاط کـاری معلمـان ابتـدایی شـــهر بیرجنـد
می باشـد. یافته ها نشـان داد که امیدواری نقش میانجی بین خودکارآمدی و نشـاط کاری ایفاء می کند
و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود.
لینک ثابت مقاله