نویسندگان | فاطمه طاهرپور,هادی پورشافعی,حسین خسروی |
---|---|
نشریه | مطالعات فرهنگی - اجتماعی خراسان |
شماره صفحات | ۶۵-۸۲ |
شماره سریال | ۱۴ |
شماره مجلد | ۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
ژوهش حاضـر با هدف بررسـی نقش خودکارآمدی در نشـاط کاری با میانجی گری امیدواری معلمان انجام گرفته اسـت. روش پژوهش توصـیفی همبسـتگی و جامعه آماری شـام معلمان مقطع ابتدایی شـهر بیرجند در سـال تنصـیلی 1396 -1397 به تعداد 1500 نفر بودند که با اسـتفاده از نمونه گیری طبقه ای ) برخورداری و جنسیت(، تعداد 306 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر خودکارآ مدی و امیدواری از پرسـشـنامه لوتانز ) 2007 )و نشـاط کاری از پرسـشـنامه شـایروم ) 2004 )اسـتفاده گردید. ضـریب پایایی پرسـشـنامه ها با اسـتفاده از ضـریب آلفای کرونباخ بررسـی و برای خودکارآمدی 84 /0 ، امیـدواری 84 /0 و نشـــاط کـاری 91 /0 برآورد گردیـد. تجزیـه و تنلیـ داده هـا در ســـطح ت وصـــیفی )فراوانی، میانگین و اننراف معیار( و ســطح اســتنباطی )همبســتگی پیرســون، تنلی واریانس، رگرســـیون و الگویابی معـادالت ســـاختـاری( انجام گرفت. نتایا حاکی از آن بود که خودکارآمدی با میزان 55 /0=Beta پیش بینی کننده نشـاط کاری و با 73 /0=Beta پیش بینی کننده امیدواری اسـت. هم چنین امیـدواری بـا 68 /0=Beta پیش بینی کننـده نشـــاط کـاری معلمـان ابتـدایی شـــهر بیرجنـد می باشـد. یافته ها نشـان داد که امیدواری نقش میانجی بین خودکارآمدی و نشـاط کاری ایفاء می کند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود.
tags: خودکارآمدی، نشاط کاری، امیدواری، معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند