تحلیل رابطه خودکارآمدی و نشاط کاری با نقش میانجی امیدواری در معلمان ۱ مقطع ابتدایی شهر بیرجند

نویسندگانفاطمه طاهرپور,هادی پورشافعی,حسین خسروی
نشریهمطالعات فرهنگی - اجتماعی خراسان
شماره صفحات۶۵-۸۲
شماره سریال۱۴
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۰
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

ژوهش حاضـر با هدف بررسـی نقش خودکارآمدی در نشـاط کاری با میانجی گری امیدواری معلمان انجام گرفته اسـت. روش پژوهش توصـیفی همبسـتگی و جامعه آماری شـام معلمان مقطع ابتدایی شـهر بیرجند در سـال تنصـیلی 1396 -1397 به تعداد 1500 نفر بودند که با اسـتفاده از نمونه گیری طبقه ای ) برخورداری و جنسیت(، تعداد 306 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر خودکارآ مدی و امیدواری از پرسـشـنامه لوتانز ) 2007 )و نشـاط کاری از پرسـشـنامه شـایروم ) 2004 )اسـتفاده گردید. ضـریب پایایی پرسـشـنامه ها با اسـتفاده از ضـریب آلفای کرونباخ بررسـی و برای خودکارآمدی 84 /0 ، امیـدواری 84 /0 و نشـــاط کـاری 91 /0 برآورد گردیـد. تجزیـه و تنلیـ داده هـا در ســـطح ت وصـــیفی )فراوانی، میانگین و اننراف معیار( و ســطح اســتنباطی )همبســتگی پیرســون، تنلی واریانس، رگرســـیون و الگویابی معـادالت ســـاختـاری( انجام گرفت. نتایا حاکی از آن بود که خودکارآمدی با میزان 55 /0=Beta پیش بینی کننده نشـاط کاری و با 73 /0=Beta پیش بینی کننده امیدواری اسـت. هم چنین امیـدواری بـا 68 /0=Beta پیش بینی کننـده نشـــاط کـاری معلمـان ابتـدایی شـــهر بیرجنـد می باشـد. یافته ها نشـان داد که امیدواری نقش میانجی بین خودکارآمدی و نشـاط کاری ایفاء می کند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود.

لینک ثابت مقاله

tags: خودکارآمدی، نشاط کاری، امیدواری، معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند