نقش نشاطکاری در رفتار نوآورانه با توجه به میانجیگری سرمایه روان- شناختی در معلمان دوره ابتدایی شهر بیرجند

نویسندگانهادی پورشافعی,حسین خسروی,فاطمه طاهرپور
نشریهمطالعات روان شناسی تربیتی
شماره صفحات۲۹-۵۰
شماره سریال۱۶
شماره مجلد۳۶
ضریب تاثیر (IF)0.167
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

این پژوهش با توجه به میانجیگری سرمایه روانشناختی معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند، به بررسی نقش نشاطکاری در رفتار نوآورانه پرداختهاست. روش پژوهش توصیفی و از نوع 6921 که - همبستگی است. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 29 شامل 6055 نفر که با استفاده از نمونهگیری طبقهای 951 نفر انتخاب گردید. ابزار سنجش شامل پرسشنامه نشاطکاری شایروم ) 9552 (، سرمایه روانشناختی لوتانز ) 9559 ( و رفتار نوآورانه کانتر 5 و /16 ،5/ 6211 ( میباشد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 26 ( 5/11 برآورد گردید. نتایج نشان داد که روابط بین متغیرها معنیدار است و مؤلفههای نشاطکاری حدود 22 درصد واریانس مربوط به رفتار نوآورانه، 29 درصد واریانس مربوط به سرمایه روان- شناختی و سرمایه روانشناختی 22 درصد واریانس رفتار نوآورانه را پیشبینی میکند. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی نقش میانجی ایفا میکند؛ بنابراین با بهبود نشاطکاری معلمان در محیط کار و تأثیر مثبتی که نشاط بر سرمایه روانشناختی آنان دارد، رفتار نوآورانه آنان بهبود خواهد یافت.

لینک ثابت مقاله

tags: سرمایه روانشناختی، رفتار نوآورانه، معلمان دوره ابتدایی، نشاط کاری