| Authors | محمد حجی پور,محمود فال سلیمان,جواد کریمی پور |
| Conference Title | دومین همایش ملی جغرافیا، محیط زیست، امنیت و گردشگری |
| Holding Date of Conference | 2020-07-09 |
| Event Place | قاین |
| Page number | 0-0 |
| Presentation | SPEECH |
| Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
طرح مسئله: سپردهگذاری نزد نظام بانکی کشور، عینیت رفتار جامعه در سرمایهگذاری برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور است؛
در حقیقت این منابع مالی میتواند یا به پشتوانهی عوامل امنیتساز که در قبل ذکر شد، به تقویت سرمایهگذاری نزد بانکها برای تأمین
منابع مالی طرحها و پروژهها در داخل کشور کمک نماید یا در صورت نبود امنیت، شاهد گریز آن به سوی انباشتهای تورمزا و غیرمولد
نظیر بورسبازی و دلالبازی مسکن، زمین، طلا و خودرو بود. سعی شده است به بازنمایی الگوی مکانی سپردهگذاری در جغرافیای مناطق
ایران پرداخته شود و تحرکات فضایی آن به ترسیم کشیده شود تا از این طریق، درک بهتری از رفتار اقتصادی ساکنان سرزمین برای
برنامهریزی توسعه اقتصادی فضا به دست آید.
روشپژوهش: این تحقیق دارای رویکردی کاربردی است که از حیث ماهیت و روش، توصیفی – تحلیلی به شمار میرود. گردآوری دادههای
مورد نیاز با انجام مطالعات اسنادی و بهرهگیری از پایگاه دادهی سازمانهایی همچون مرکز آمار ایران صورت پذیرفته است؛ از شاخصها و
آزمونهای آمار کلاسیک و هم آمار فضایی در محیط نرمافزارهای SPSSو GISبهرهگیری شده است. محدوده مورد مطالعه شامل تمامی
استانهای کشور در بازه زمانی 1385تا 1395بوده است.
یافتههای تحقیق: مقایسه سپرده های مردمی نزد بانکها در استانهای کشور در سال 1385نشان داد مردم استانهای تهران، اصفهان و
خراسان رضوی در بین سایر مناطق بیشترین میزان سپرده گذاری را داشته اند. استانهای قم، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بیشترین
افزایش نرخ رشد را به خود اختصاص داده و استانهای البرز، سیستان و بلوچستان و لرستان کمترین میزان نرخ رشد را داشته است. در
ابتدای دوره، الگوی توزیع سپرده گذاریها دارای گرایش شمال غرب – جنوب شرقی بوده و در پایان دوره یعنی در سال 1395این الگو
دارای رخنمودی شمال شرقی – جنوب غربی یافته است.
نتیجه گیری: توان خلق پول و ثروت از منابع مالی (پول) در مناطق کشور متفاوت است. دولت به عنوان مدیر نظام مالی و اعتباری کشور
بایستی در نظر داشته باشد که در نواحی شرقی ایران رفته رفته مردم به دلیل بالارفتن حس امنیت و اعتمادشان به نظام بانکی کشور و
همچنین پایین بودن مهارت و توان بخش مردمی و خصوصی در سرمایهسازی و خلق پول / ثروت از فضای اجتماعی و اقتصادی جامعه (غیر
از شبکه بانکی و دریافت سود سپرده)، اتکای به سرمایهسازی از جانب دولت وجود دارد. به عبارتی، چون مردم خود را در خلق پول کمتوان
میبینند (به نسبت نواحی مرکزی و غرب کشور)، ترجیح این است که مشارکت سرمایهگذاری با دولت وجود داشته باشد
Paper URL