| نویسندگان | حسن حسن زاده,سبحان جهاندیده,احسان شکیب |
| نشریه | مهندسی مکانیک مدرس |
| شماره صفحات | 2737-2749 |
| شماره سریال | ۱۹ |
| شماره مجلد | ۱۱ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
در این تحقیق یک سیستم هیبریدی پیل سوختی- توربین گاز با هدف
کوپلشدن با یک سیستمهای آبشیرینکن انتخاب، طراحی و شبیهسازی شده
است. این سیستم از منظر قانون اول و دوم ترمودینامیک مورد تحلیل و بررسی
قرار گرفت. همچنین یک تحلیل پارامتری به منظور تعیین عملکرد بهینه سیستم
صورت گرفته است. پارامترهای مورد بررسی شامل ضریب مصرف سوخت، نسبت
فشار کمپرسور، درصد پیشاصلاح و نسبت بخار به کربن هستند. نتایج نشان
میدهند که برای پارامترهای طراحی در نظر گرفته شده توان خالص تولیدی
۶۰ % هستند. همچنین با / ۸۱ % و راندمان اگزرژی ۷ / 1215 ، راندمان کلی ۶۵ kW
تحلیل نرخ تخریب اگزرژی مشخص شد که توده پیل سوختی، محفظه احتراق و
اصلاحکننده مقدماتی سوخت بیشترین سهم را در تخریب اگزرژی بر عهده دارند.
نتایج تحلیل پارامتری نشان میدهند که افزایش فشار، درصد پیشاصلاح و
ضریب مصرف سوخت تا حد معینی بر عملکرد سیستم اثر مثبت دارند و محدوده
۰ است. از سوی دیگر با بررسی اثر / ۰ تا ۸۵ / مناسب ضریب مصرف سوخت بین ۸
فشار و دما روی سیستم مشخص میشود که دمای پیل سوختی نمیتواند ثابت
باشد. همچنین نتایج نشان میدهند که با افزایش نسبت بخار به کربن راندمان
سیستم کاهش مییابد.
لینک ثابت مقاله