نویسندگان | حسن حسن زاده,سبحان جهاندیده,احسان شکیب |
---|---|
نشریه | مهندسی مکانیک مدرس |
شماره صفحات | ۲۷۳۷-۲۷۴۹ |
شماره سریال | ۱۹ |
شماره مجلد | ۱۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
در این تحقیق یک سیستم هیبریدی پیل سوختی- توربین گاز با هدف کوپلشدن با یک سیستمهای آبشیرینکن انتخاب، طراحی و شبیهسازی شده است. این سیستم از منظر قانون اول و دوم ترمودینامیک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. همچنین یک تحلیل پارامتری به منظور تعیین عملکرد بهینه سیستم صورت گرفته است. پارامترهای مورد بررسی شامل ضریب مصرف سوخت، نسبت فشار کمپرسور، درصد پیشاصلاح و نسبت بخار به کربن هستند. نتایج نشان میدهند که برای پارامترهای طراحی در نظر گرفته شده توان خالص تولیدی ۶۰ % هستند. همچنین با / ۸۱ % و راندمان اگزرژی ۷ / 1215 ، راندمان کلی ۶۵ kW تحلیل نرخ تخریب اگزرژی مشخص شد که توده پیل سوختی، محفظه احتراق و اصلاحکننده مقدماتی سوخت بیشترین سهم را در تخریب اگزرژی بر عهده دارند. نتایج تحلیل پارامتری نشان میدهند که افزایش فشار، درصد پیشاصلاح و ضریب مصرف سوخت تا حد معینی بر عملکرد سیستم اثر مثبت دارند و محدوده ۰ است. از سوی دیگر با بررسی اثر / ۰ تا ۸۵ / مناسب ضریب مصرف سوخت بین ۸ فشار و دما روی سیستم مشخص میشود که دمای پیل سوختی نمیتواند ثابت باشد. همچنین نتایج نشان میدهند که با افزایش نسبت بخار به کربن راندمان سیستم کاهش مییابد.
tags: سیستم هیبریدی، تحلیل انرژی، اگزرژی