ارزیابی تأثیر ناهمگونی پوشش تابستانه بر احساس حرارتی موضعی مسافران در یک اتوبوس تحت دو نوع سیستم تهویه متداول

نویسندگانحسن حسن زاده,سیدعلیرضا ذوالفقاری,مرتضی طاهری,محمد رئیسی,مهدی افضلیان
نشریهمهندسی مکانیک امیرکبیر
شماره صفحات۱۱-۲۰
شماره سریال۵۱
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۹
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

تأمین شرایط آسایش حرارتی برای سرنشینان وسایل نقلیه و به خصوص وسایل نقلیه عمومی، بهدلیل محدود بودن فضا، تراکم حضور افراد و عدم یکنواختی شرایط فردی و محیطی با پیچیدگ یهای زیادی همراه است. یکی از مصادیق عدم یکنواختی و همگونی شرایط فردی در میان مسافران، پوشش متفاوت افراد است؛ به طوری که در بسیاری از مواقع، برخی از مسافران از سطح پوشش بالاتر و برخی دیگر از پوشش کمتری برخوردار هستند. در این تحقیق سعی شده تا تاثیرات ناهمگونی پوشش مسافران یک اتوبوس با دو حالت سیستم تهویه جاب هجایی کفی و اختلاطی بالاسری بر روی احساس حرارتی موضعی افراد برای اولین بار مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور، از حلگر عددی اپ نفوم و بسته حل بویانت بوزینسک سیمپل فوم برای حل معادلات حاکم بر جریان و انرژی و برای ارزیابی شرایط آسایش حرارتی موضعی از مدل آسایش حرارتی 65 - نقط های تانابه استفاده شده است. براساس نتایج بدست آمده، سیستم تهویه جابه جایی عملکرد بهتری در فراهم آوردن شرایط مطلوب و یکنواخت دارد. به طوری که در تهویه اختلاطی بیشینه شاخص احساس حرارتی حدود 1/ 1 است ولی این مقدار در حالت تهویه جابه جایی حدود 4/ 0 است. همچنین، نتایج نشان م یدهد که عدم وجود پوشش در ناحیه ساعد دس تها نه تنها باعث کاهش دمای حدود 5/ 2 درجه سلسیوس در دست م یشود، بلکه باعث کاهش احساس حرارتی کل بدن در حدود 1/ 0 در تهویه جابه جایی کفی و 4/ 0 در تهویه اختلاطی بالاسری می شوند. این امر نشان م یدهد که سطح حساسیت افراد دارای پیراهن آستین کوتاه، تحت سیستم تهویه اختلاطی نسبت به سیستم جاب هجایی بیشتر است

لینک ثابت مقاله

tags: سیستم تهویه جابه جایی سیستم تهویه اختلاطی پوشش غیر یکنواخت احساس حرارتی موضعی اتوبوس