رزومه


محمدجواد هاشم زاده

محمدجواد هاشم زاده

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی

مقطع تحصیلی: دکتری

سال تولد: ۱۳۴۱

رزومه
محمدجواد هاشم زاده

دانشیار محمدجواد هاشم زاده

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی مقطع تحصیلی: دکتری | سال تولد: ۱۳۴۱ |

عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی کتابداران کتابخانه‌های آستان قدس رضوی

نویسندگانمحمود سنگری,محمدجواد هاشم زاده,محمد اکبری,حسن اکرمی
نشریهکتابداری و اطلاع رسانی
شماره صفحات31-62
شماره سریال۲۶
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۴
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف: امروزه بهبود بهرهوری عملکرد کتابخانهها جهت بقا، توسعع ه و پیشععر ت آنها دارای اهمیت زیادی اسععت. توجه به تیریر ر تار شععهروندی سععازمانی کتابداران که مربوط به وظایف رانقش ت ریف نشععده آنهاسععت و باعث بهبود عملکرد کتابخانهها میشععود، از ارزش ویژهای برخوردار اسععت. هدف پژوهش حاضر، بررسی وض یت ر تار شهروندی سازمانی کتابداران کتابخانه آستان قدس رضوی در شهر مشهد و عوامل مؤرر بر آن است. روش: این پژوهش ترکیبی از نوع تبیینی متوالی است. نمونه آماری این تحقیق، 127 نفر از کتابداران کتابخانه آستان قدس رضوی شهر مشهد هستند که به روش نمونهگیری چندمرحلهای از جام ه 200 نفری انتخاب شدند. گردآوری دادههای کمی، با استفاده از پرسشنامه ر تار شهروندی سازمانی انجام شد. دادهها به دو شیوه کمی و کیفی تحلیل شد. نمونهگیری جام ه آماری در بخش کیفی 10 در صد از کتابدارانی که در مرحله کمی نمره میانگین باالتری ک سب نموده بودند، به صعورت هد مند ت یین شعد. برای گردآوری دادههای کیفی از روش مصعاحبه نیمهسعاختاریا ته اسعتفاده شعد. هم نین دادههای مورد نظر به شعیوه کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گر ت. نتایج: یا تهها در بخش کمی ن شان داد که ر تار شهروندی سازمانی در بین کتابداران کتابخانه آ ستان قدس ر ضوی شهر م شهد بیش از حد متو سط بود. اطاعت سععازمانی و و اداری سععازمانی و ابتکارات ردی به صععورت م نیداری، ر تار شععهروندی سععازمانی را پیشبینی نمود. مشععارکت سععازمانی، ر تارهای کمککننده و جوانمردی نقش مؤرری در پیشبینی ر تار شهروندی سازمانی نداشتند. هم نین یا تههای مصاحبه در بخش کیفی نشان داد عدالت سازمانی، و اداری سازمانی و حمایت سازمانی، ویژگیهای شخصیتی، ت هد و رضایت شغلی عوامل دخیل در بروز ر تار شهروندی سازمانی بودهاند. ارزش: تاکنون پژوه شی که به صورت ترکیبی )کمی و کیفی( ر تار شهروندی سازمانی کتابداران را برر سی نماید یا ت ن شد. یا تهها ن شان داد که عوامل اررگذار و دخیل در بروز ر تار شهروندی سازمانی قابل استحصال، متنوع و البته تبیینپذیر هستند.

لینک ثابت مقاله