رزومه


محمدجواد هاشم زاده

محمدجواد هاشم زاده

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی

مقطع تحصیلی: دکتری

سال تولد: ۱۳۴۱

رزومه
محمدجواد هاشم زاده

دانشیار محمدجواد هاشم زاده

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی مقطع تحصیلی: دکتری | سال تولد: ۱۳۴۱ |

نقش اشتراک‌گذاری دانش در تمایل به وحدت بین اعضای هیئت علمی دانشگاه و مدرسان حوزه علمیه

نویسندگانمحمود سنگری,محمدجواد هاشم زاده,سمیرا اکبریان,علی رضائی,محمدرضا اسدی یونسی
نشریهکتابداری و اطلاع رسانی
شماره صفحات139-159
شماره سریال۲۵
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف: امروزه با توجه به اهمیت دانش و فعالیت¬های مربوط به آن در پیشرفت کشور و سازمان¬ها، همکاری علمی میان نخبگان و سایر اقشار مختلف جامعه می¬تواند به رشد و پیشرفت کشور و وحدت و همدلی میان آنها منجر شود که در پژوهش حاضر این مهم مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر سعی بر این دارد نقش و میزان اشتراک‌گذاری دانش در تمایل به وحدت بین اعضای هیئت علمی دانشگاه و مدرسان حوزه علمیه را بین دو گروه مورد بررسی قرار دهد. امروزه با توجه به اهمیت دانش و فعالیت‌های مربوط به آن در پیشرفت کشور و سازمان‌ها، همکاری علمی میان نخبگان و سایر اقشار مختلف جامعه می‌تواند به رشد و پیشرفت کشور و وحدت و همدلی میان آنها منجر شود که در پژوهش حاضر این مهم مورد توجه قرار گرفته است. روش¬شناسی: با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه¬های اشتراک دانش و تمایل به وحدت انجام شده است. جامعۀ آماری نمونه¬ای به حجم 198 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند و مدرسان حوزه علمیه بیرجند تشکیل داند. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها، از روش‌های آماری توصیفی (شامل فراوانی، درصد و میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (شامل آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چندمتغیره) و آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شد. یافته¬ها: در اشتراک‌گذاری‌دانش بین حوزویان و دانشگاهیان در مؤلفه باورهای کنترلی و نمره کل اشتراک‌گذاری دانش تفاوت معنی‌دار وجود داشت (به نفع دانشگاهیان). همچنین نتایج نشان داد که در تمایل به وحدت بین حوزویان و دانشگاهیان در مؤلفه‌های قدرت تحمل دیگری (به نفع حوزویان) و کنش ارتباطی (به نفع دانشگاهیان) بصورت معنی‌داری تفاوت وجود داشت. بین نمره باورهای کنترلی و تمایل به اشتراک‌گذاری دانش با حوزویان (توسط دانشگاهیان) و تمایل به وحدت و بین نگرش و باورهای هنجاری به اشتراک‌گذاری دانش با دانشگاهیان (توسط حوزویان) و هنجارسازمانی؛ بین باورهای کنترلی به اشتراک‌گذاری دانش با دانشگاهیان (توسط حوزویان) با احساس برادری و بین رفتار اشتراک‌گذاری دانش با دانشگاهیان (توسط حوزویان) با کنش ارتباطی، هنجار سازمانی و تمایل به وحدت رابطه مثبت معنی‌داری وجود داشت. میانگین اشتراک‌گذاری دانش با قشر مقابل در بین هر دو گروه به صورت معنی‌داری کمتر از حد مطلوب بود. نمره کل اشتراک‌گذاری دانش با حوزویان (توسط دانشگاهیان) با تمایل به وحدت و مؤلفه‌های آن رابطه معنی‌داری داشت اما نمره کل اشتراک‌گذاری دانش با دانشگاهیان (توسط حوزویان) تنها با هنجار سازمانی و تمایل به وحدت رابطه معنی‌دار داشت. همچنین نتایج نشان داد که نگرش، باورهای کنترلی و تمایل به اشتراک‌گذاری دانش با حوزویان (توسط دانشگاهیان) و رفتار اشتراک‌گذاری دانش با دانشگاهیان (توسط حوزویان) بطور معنی‌داری پیش‌بینی‌کننده تمایل به وحدت بودند. اشتراک دانش با دانشگاهیان توسط حوزویان تنها عاملی نیست که در تمایل به وحدت آنها با دانشگاهیان رابطه دارد، بلکه عواملی نظیر عوامل فناورانه، زمینه¬های تخصصی غیر مشترک، عوامل سازمانی، و غیره در تمایل به وحدت آنها مؤثرند. نتیجه¬گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که اشتراک¬گذاری دانش و همکاری علمی در تمایل وحدت میان دو قشر از اهمیت اساسی برخوردار است. از آنجا که باورکنترلی تحت تأثیر شرایط تسهیلگر و فناوری تسهیلگر قرار دارد، ایجاد شبکه¬های مشترک نرم¬افزاری مدیریت دانش تخصصی برای هر دو گروه در محیط وب تأثیر مفیدی بر اشتراک¬گذاری دانش و وحدت میان این دو گروه خواهد داشت. بنابراین باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

لینک ثابت مقاله