رزومه


محمدجواد هاشم زاده

محمدجواد هاشم زاده

دانشیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی

مقطع تحصیلی: دکتری

سال تولد: ۱۳۴۱

رزومه
محمدجواد هاشم زاده

دانشیار محمدجواد هاشم زاده

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی مقطع تحصیلی: دکتری | سال تولد: ۱۳۴۱ |

تأثیر نشست‌های کتاب‌خوان با محوریت ادبیات نوجوانان بر میزان مسئولیت‌پذیری اعضای 9 تا 14 سال کتابخانه عمومی

نویسندگانمحمود سنگری,محمدجواد هاشم زاده,مریم خودکار,محمدرضا کیانی
نشریهتحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی
شماره صفحات369-412
شماره سریال۳۰
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف: هدف اصلی این پژوهش کشف میزان تأثیر نشست‌های کتاب‌خوان با محوریت ادبیات نوجوانان بر مسئولیت‌پذیری اعضای 9 تا 14 سال کتابخانه عمومی شهر مود در استان خراسان جنوبی است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و در زمره تحقیقات شبه‌آزمایشی با طرح گروه آزمایش و گروه کنترل است. درجمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه مسئولیت‌پذیری نوجوانان (نعمتی،1386) که شامل 50 سؤال است استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 120 عضو نوجوان کتابخانه عمومی شهر مود بود که تعداد 40 نفر به‌صورت تصادفی به‌عنوان نمونه در دو گروه 20 نفری، به روش گمارش تصادفی انتصاب شدند. در تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته‌‌ها: میانگین مسئولیت‌پذیری اعضای نوجوان کتابخانه، بیشتر از حد متوسط و کمتر از حد مطلوب بود. تفاوت معنی‌داری میان مسئولیت‌پذیری و همچنین هفت مؤلفه آن -شامل خودمدیریتی، نظم‌پذیری، قانونمندی، امانتداری، وظیفه‌شناسی، سازمان‌یافتگی و پیشرفت‌گرایی- در دو گروه آزمایش و کنترل مشاهده شد. مرحله پیگیری نشان داد که میزان میانگین مسئولیت‌پذیری و شش مؤلفه آن رو به فزونی بوده است. نتیجه‌گیری: این پژوهش به دنبال آن بود تا قدمی در مسیر پر کردن خلأ نظری و کاربردی در زمینه انجام مطالعات مربوط با نمایان کردن ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در رشد شخصیت و کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی نوجوانان بردارد.

لینک ثابت مقاله