| Authors | وحیده حسامی,فرنوش رحمانی |
| Conference Title | سومین همایش ملی باستان شناسی ایران |
| Holding Date of Conference | 2017-10-25 |
| Event Place | تهران |
| Page number | 0-0 |
| Presentation | POSTER |
| Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
نقوش حیوانی یکی از مهم ترین و اثر گذار ترین نقوشی است که می توان آن ها را از دیر باز تاکنون در
هنر ایران مشاهده نمود. این نقوش در بر گیرنده ی مفاهیم دینی و اسطوره ی کهن، بیان کننده موقیعت
جغرافیایی و طبیعی، محل زندگی بشر و آمال و آرزوهای وی بوده است. سیمرغ نیز یکی از نقوش
حیوانی است که اگر چه ما به ازای آن در طبیعت وجود ندارد اما از نظر اهمیت و مفاهیم عمیق اسطوره
ی برخوردار است و به کرات در هنر دوران های مختلف ایران، قبل و بعد از اسلام دیده می شود. نقش
سیمرغ قبل و بعد از اسلام مفاهیم متعددی را داراست و در دوره ی اسلامی نه تنها نماد مرشد عرفانی و
مظهر ذات حق بود، بلکه نماد نفس پنهان نیز می باشد . به این جهت شناخت و درک مفهوم این نقش در
هنر ایران و نحوه ترسیم آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مقاله در نظر دارد ضمن بررسی
مفاهیم نمادهای سیمرغ به روش تحلیلی و توصیفی با رویکردی تطبیقی به مقایسه نقوش مختلف آن در
هنر ایران بپردازد
Paper URL