| نویسندگان | وحیده حسامی,فرنوش رحمانی |
| همایش | سومین همایش ملی باستان شناسی ایران |
| تاریخ برگزاری همایش | 2017-10-25 |
| محل برگزاری همایش | تهران |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع ارائه | پوستر |
| سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
نقوش حیوانی یکی از مهم ترین و اثر گذار ترین نقوشی است که می توان آن ها را از دیر باز تاکنون در
هنر ایران مشاهده نمود. این نقوش در بر گیرنده ی مفاهیم دینی و اسطوره ی کهن، بیان کننده موقیعت
جغرافیایی و طبیعی، محل زندگی بشر و آمال و آرزوهای وی بوده است. سیمرغ نیز یکی از نقوش
حیوانی است که اگر چه ما به ازای آن در طبیعت وجود ندارد اما از نظر اهمیت و مفاهیم عمیق اسطوره
ی برخوردار است و به کرات در هنر دوران های مختلف ایران، قبل و بعد از اسلام دیده می شود. نقش
سیمرغ قبل و بعد از اسلام مفاهیم متعددی را داراست و در دوره ی اسلامی نه تنها نماد مرشد عرفانی و
مظهر ذات حق بود، بلکه نماد نفس پنهان نیز می باشد . به این جهت شناخت و درک مفهوم این نقش در
هنر ایران و نحوه ترسیم آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مقاله در نظر دارد ضمن بررسی
مفاهیم نمادهای سیمرغ به روش تحلیلی و توصیفی با رویکردی تطبیقی به مقایسه نقوش مختلف آن در
هنر ایران بپردازد
لینک ثابت مقاله