نویسندگان | هادی فرهادیان,زینب ملکی |
---|---|
همایش | هشتمین کنفرانس مهندسی معدن ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۰-۰۲-۱۹ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
یکی از پدیدههای مهمی که ممکن است باعث بروز مشکلات در عملیات تونلسازی، نگهداری و بهرهبرداری از آن، مخصوصاً در سنگهای ضعیف شود، لهیدگی سنگهای مسیر آن است. لهیدگی به همگرایی وابسته به زمان تونلها در خلال حفاری گفته میشود وهنگامی روی میدهد که تنشهای القائی بهوجود آمده در اثر حفاری زیرزمینی، بیشتر از مقاومت تودهسنگهای دربرگیرنده حفره باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی احتمال وقوع لهیدگی و تعیین درجه آن در امتداد قطعه دوم تونل انتقال آب گلاس میباشد. تونل گلاس یکی از اجزای جدید سیستم انتقال آب در جنوب غربی استان آذربایجان غربی است که به وسیله دو TBM در دست حفاری میباشد. در این منطقه به علت وجود روباره بالا (تا 650 متر)، حضور گسلها و زونهای خردشده و مقاومت پایین تودهسنگ، پیشبینی احتمال وقوع لهیدگی ضروری میباشد. بدین منظور در مطالعه حاضر سعی بر برآورد پتانسیل لهیدگی و تعیین درجه وقوع آن با تکیه بر روش های نیمهتجربی گردیده است. نتایج حاکی از آن است که زونهای خردشده و گسلی نسبت به سایر زونها بیشترین درجه لهیدگی را به خود اختصاص دادهاند. از این رو تمام روشها خطر لهیدگی بالا را برای کیلومتراژ 402+29 پیشبینی کردهاند، بنابراین در این مقاطع خطر مسدود شدن TBM بالا بوده و نیازمند استفاده از تمهیدات لازم برای پیشگیری از وقوع این پدیده میباشد.
کلیدواژهها: لهیدگی، مخاطرات زمینشناسی مهندسی، روشهای نیمهتجربی، تونل