ابعاد اجتماعی کارآفرینی در صنعت ازدواج متکی بر مدل کسب و کار و زنجیره ارزش

Authorsحمید مسعودی
Conference Titleاولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانوادۀ مسلمان ایرانی
Holding Date of Conference۲۰۲۲-۰۲-۲۳
Event Placeبیرجند
Page number۰-۰
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

هدف از اجرای پژوهش این است توسعۀ کارآفرینی در صنعت ازدواج متکی بر مدل کسب و کار و زنجیره ارزش را بررسی کند. به همین منظور ابتدا مرور نظری صورت گرفته و بر اساس اطلاعات موجود وضعیت شرکت‌ها و مراکز خدمات‌رسان در صنعت ازدواج بررسی شده است. در این بررسی که به کمک بررسی اسناد و مدارک معرفی خدمات این 33 بنگاه اقتصادی فعال صورت گرفته و همچنین با مدیران آنها مصاحبه انجام شده و مدل نهایی زنجیره ارزش ازدواج به‌دست آمده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، ارزش در صنعت ازدواج اگرچه وجود دارد ولی از یک مدل زنجیره ارزش به طور کامل تبعیت نمی‌کند. در برخی از بخش‌ها همچون طرح‌های کسب‌وکار، حمایت‌های دولتی، ساماندهی و ساختار سازمانی و رقابت سالم ضعف داشته و البته تخصصی‌بودن، مهارتی و هنری‌بودن از یکسو، ارتباط با یک مقوله فرهنگی و اجتماعی از سوی دیگر زمینه ارزش‌آفرینی را در آن فراهم کرده است. نوپایی و ارتباطات بنگاه‌های اقتصادی در این صنعت خدماتی، زمینه را برای شکل‌گیری شرکت‌های چندمنظوره فراهم کرده است ولی برخی از بخش‌ها سود و ارزش فعالیت خود را در تخصصی‌بودن دیده‌اند. پژوهش حاضر با پیشنهادهای خاصی که به تقویت زنجیره ارزش و در نتیجه تقویت صنعت نوپدید ازدواج منجر می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی اعم تقویت منابع انسانی،‌ ارتباطات برون‌سازمانی، حمایت دولتی و تدوین طرح‌های کسب‌وکار است، به پایان می‌رسد.

Paper URL

tags: صنعت ازدواج، زنجیره ارزش، مصرف ازدواج، صنعت فرهنگ