Authors | حمید مسعودی |
---|---|
Conference Title | اولین همایش بین المللی و چهاردهمین همایش ملی آموزش |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۳-۰۲-۲۳ |
Event Place | تهران |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
خوابگاههای دانشآموزی بهعنوان خانۀ دوم دانشآموزان صرفاً فضایی برای استراحت و انجام امور روزمره نیست که اگر اینگونه باشد ممکن است بستر آسیبهای اجتماعی شود. در راستای اعتلای کیفیت زندگی دانشآموزان خوابگاه، میتوان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد که یکی از آنها توسعۀ مهارتهای حرفهآموزی و آموزش دانشبنیان است. با این رویکرد هم فضای خوابگاه از آسیبهای مختلف فاصله گرفته و هم اینکه دانشآموزان زمان خود را در راستای اعتلای مهارتهای حرفهای و فنی مدیریت میکنند. این هدف در پژوهش حاضر دنبال شده و تلاش شده است بسترهای کالبدی، اجتماعی، گروهی و ... شناسایی شود. به همین منظور به روش کمی پیمایش تعداد 525 پرسشنامه تکمیل و نتایج گویای آن است که در راستای توسعۀ مهارتهای دانشبنیان مهمترین مسائل دسترسی نامناسب به مشاور در خوابگاه، ضعف برنامهریزی آموزشی در خوابگاه توسط مدرسه و حواسپرتی از درس به خاطر دوری از خانواده است. در انتها نیز پیشنهادهایی برای ارتقای کیفی این نوع از مهارتآموزیها در فضای خوابگاه ارائه شده است.
tags: خوابگاه دانشآموزی، آموزش دانشبنیان، آموزش و پرورش