| نویسندگان | حامد نوروزی,زهرا رضائی,ابراهیم محمدی |
| نشریه | هنرهای نمایشی و موسیقی |
| شماره صفحات | 37-44 |
| شماره سریال | ۲۵ |
| شماره مجلد | ۲ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
| رتبه نشریه | ISI |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
«آب پریا » سریالی است بر پایة مضامین اساطیری و افسان های که با تکیه بر نقش «پری » و تعامل آن با «انسان »، وضعیت
نامناسب طبیعت ایران را می کاود. این پژوهش به بررسی تحولاتی پرداخته است که در روند تبدیل پدیدۀ اسطوره ای پری
به تصویری سینمایی و در نتیجه تغ ییر خویشکاری های آن رخ می دهد. برای نیل به این هدف از نظریۀ زبرمتنیت ژنت
استفاده شده و تراگونگی ها )سبکی و مضمونی(، تقلیل ها و تشدیدهای زیرمتن )اساطیر و افسانه های مرتبط با پریان( نسبت
به زبرمتن )تصویر پریان در سریال( مورد سنجش قرار گرفته است. با این هدف، فیلمنامۀ سریال با بهره گیری از منابع
کتابخانه ای و با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. در نهایت، روشن شد که مهم ترین شخصیت این سریال، آب پری،
همچنان نمودی اساطیری و سه پری دیگر بیشتر نمودی افسانه ای یافته اند. تراگونگی سبکی تحت تأثیر تغ ییر رسانه یا
مدیا بوده است؛ اما تراگونگی مضمونی بیشتر در راستای تحول شخصیت پری و تعامل او با انسان رخ داده است. تقلیل ها
در زمینۀ اساطیر آفرینش و نزول درجة ایزدان و امشاسپندان بوده است که در قالب پریان نمودار می گردند؛ اما تشدیدها
بیشتر در راستای هدف سریال )تأکید بر اهمیت حفظ محیط زیست و به ویژه آب( و با افزودن شخصیت های مرتبط با
طبیعت انجام شده است.
لینک ثابت مقاله