| Authors | مهدی رضایی,محمدعلی محمدی,هادی صمدیهء |
|---|---|
| Journal | رویش روانشناسی |
| Page number | 21-30 |
| Serial number | ۱۴ |
| Volume number | ۱ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۵ |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
هدف مطالعه حاضر مقایسه تفاوت طرحوارههای هیجانی (سازگار-ناسازگار) و راهبردهای تنظیم هیجان (مثبت-منفی) بین دانشجویان ایرانی و افغانستانی بود. روش پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان ایرانی و افغانستانی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل بودند. از میان آنها تعداد ۲۲۰ نفر (۱۱۰ دانشجوی ایرانی و ۱۱۰ دانشجوی افغانستانی) از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گارنفسکی و همکاران، 2022) و مقیاس طرحوارههای هیجانی (LESS؛ لیهی، 2002) بود. برای تجریه و تحلیل دادهها نیز از تحلیل کوواریانس چندمغیره (مانکووا) استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین دو گروه در طرحوارههای هیجانی ناسازگار (کنترلناپذیری، خردگرایی و اندیشناکی) و راهبردهای تنظیم هیجان منفی (سرزنش و تلقی فاجعهآمیز) تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>p). این نتایج نشان میدهد که طرحوارههای هیجانی و تنظیم هیجان سازههای فرهنگی-اجتماعی هستند و به عنوان پیامدی از تعاملات پیچیده اجتماعی، تاریخی، زبانی و روانشناختی، در فرهنگهای مختلف به شیوههای متفاوت شکل میگیرند.