مدل یابی علی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس اهداف پیشرفت و هیجان های تحصیلی

نویسندگانهادی صمدیه - مسعود غلامعلی لواسانی - احمد خامسان
نشریهپژوهش های کاربردی روان شناختی
شماره صفحات۳۴-۱۷
شماره سریال۸
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۶
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی پیشرفت تحصیلی بر حسب اهداف پیشرفت و هیجان­ های تحصیلی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پایه دوم دبیرستان شهر نیشابور بود. نمونه ­ای به حجم 416 نفر (198 دختر و 218 پسر)، با روش نمونه­ گیری جند مرحله ­ای انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه هیجان­های تحصیلی (پکران و همکاران، 2005)، مقیاس الگوهای یادگیری سازگار (میگلی و همکاران، 2000) و میانگین نمرات دانش­آموزان، گردآوری شد. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که اهداف تبحری و اهداف رویکرد-عملکرد با واسطه­ گری هیجان­های مثبت اثرات غیر مستقیم معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد و اهداف اجتناب-عملکرد تنها از طریق هیجان­های منفی اثرات غیر مستقیم منفی و معنادار بر پیشرفت دارد. به‌طورکلی به نظر می­رسد که افراد با اهداف تبحری، اضطراب و هیجان­های منفی کمتری در موقعیت­های چالش ­برانگیز تجربه می­کنند که این بر عملکرد تحصیلی نیز تأثیرات مثبتی دارد.

لینک ثابت مقاله

tags: اهداف پیشرفت، پیشرفت تحصیلی، هیجان های تحصیلی