نویسندگان | هادی صمدیه - مسعود غلامعلی لواسانی - احمد خامسان |
---|---|
نشریه | پژوهش های کاربردی روان شناختی |
شماره صفحات | ۳۴-۱۷ |
شماره سریال | ۸ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی پیشرفت تحصیلی بر حسب اهداف پیشرفت و هیجان های تحصیلی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه دوم دبیرستان شهر نیشابور بود. نمونه ای به حجم 416 نفر (198 دختر و 218 پسر)، با روش نمونه گیری جند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005)، مقیاس الگوهای یادگیری سازگار (میگلی و همکاران، 2000) و میانگین نمرات دانشآموزان، گردآوری شد. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که اهداف تبحری و اهداف رویکرد-عملکرد با واسطه گری هیجانهای مثبت اثرات غیر مستقیم معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد و اهداف اجتناب-عملکرد تنها از طریق هیجانهای منفی اثرات غیر مستقیم منفی و معنادار بر پیشرفت دارد. بهطورکلی به نظر میرسد که افراد با اهداف تبحری، اضطراب و هیجانهای منفی کمتری در موقعیتهای چالش برانگیز تجربه میکنند که این بر عملکرد تحصیلی نیز تأثیرات مثبتی دارد.
tags: اهداف پیشرفت، پیشرفت تحصیلی، هیجان های تحصیلی