نویسندگان | هادی صمدیه - مریم نصری |
---|---|
نشریه | رویش روان شناسی |
شماره صفحات | ۴۶-۳۵ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی انعطافپذیری شناختی در رابطه بین سازگاری با دانشگاه و ادراکات والدینی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند در نیمسال دوم تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. از این رو، تعداد 286 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس ادراکات والدینی (رابینز، 1994) سیاهه انعطافپذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010) و پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (بیکر و سریاک، 1984) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ادراکات والدینی به طور غیرمستقیم و با میانجیگری انعطافپذیری شناختی بر سازگاری دانشجویان با دانشگاه اثر معنادار دارند (01/0>P). شاخصهای برازش کلی مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان، مستلزم شیوههای فرزندپروری حمایتکننده و نیز تقویت انعطافپذیری شناختی است.
tags: ادراکات والدینی، انعطاف پذیری شناختی، سازگاری