| نویسندگان | هادی صمدیه - مریم نصری |
|---|---|
| نشریه | رویش روان شناسی |
| شماره صفحات | 46-35 |
| شماره سریال | ۱۰ |
| شماره مجلد | ۷ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۱۴۰۰ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی انعطافپذیری شناختی در رابطه بین سازگاری با دانشگاه و ادراکات والدینی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند در نیمسال دوم تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. از این رو، تعداد 286 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس ادراکات والدینی (رابینز، 1994) سیاهه انعطافپذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010) و پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (بیکر و سریاک، 1984) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ادراکات والدینی به طور غیرمستقیم و با میانجیگری انعطافپذیری شناختی بر سازگاری دانشجویان با دانشگاه اثر معنادار دارند (01/0>P). شاخصهای برازش کلی مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان، مستلزم شیوههای فرزندپروری حمایتکننده و نیز تقویت انعطافپذیری شناختی است.