نویسندگان | هادی صمدیهء,حسین کارشکی,سید امیر امین یزدی,الهه حجازی |
---|---|
نشریه | راهبردهای آموزش در علوم پزشکی |
شماره صفحات | ۳۳-۴۴ |
شماره سریال | ۱۷ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
مقدمه: عدم احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه، می¬تواند یک عامل اصلی افت تحصیلی و مشکلات سازگاری در آموزش عالی باشد. با این حال، شناخت کمی از پیشایندهای احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش خودمختاری، شایستگی، ارتباط و علاقه فردی در پیش بینی احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بود. روشها: طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 تشکیل دادند. بدین منظور، 450 نفر با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی چند مرحله¬ای انتخاب شدند. جمع¬آوری داده¬ها از طریق مقیاس¬های ارضای نیازهای بنادین عمومی، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه انجام گرفت. به منظور تحلیل داده¬ها از نرم¬افزار SPSS 24 و روش¬های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نیازهای شایستگی، خودمختاری، ارتباط، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه همبستگی¬های متقابل معنادار وجود دارد. به¬علاوه، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به جز علاقه فردی، متغیرهای شایستگی، خودمختاری و ارتباط قادر به پیش¬بینی معنادار احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بودند. نتیجهگیری: یافته های پژوهش، نقش مهم ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی را در تجربه احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه مورد تأکید قرار می دهد و می تواند مبنایی برای مداخلات اثرگذار در آموزش عالی باشد.
tags: شایستگی، خودمختاری، ارتباط، علاقه فردی، تعلق به دانشگاه