نویسندگان | هادی صمدیهء,احمد خامسان,محدثه محمدزاده |
---|---|
نشریه | رویش روانشناسی |
شماره صفحات | ۴۷-۵۸ |
شماره سریال | ۱۳ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
قلدری مسأله ای جدی و نگران کننده در سراسر دنیا است که در سالهای اخیر روند افزایشی داشته است. با این حال، نتایج ناهمسانی در تعریف، اندازه گیری و شیوع قلدری وجود دارد. هدف پژوهش حاضر مرور مقیاسهای قلدری سنتی و سایبری در بافت های آموزشی بود. از این جهت در یک مطالعۀ مروری نظام مند بر اساس دستورالعمل پریزما، پژوهش های کمی منتشر شده در حوزۀ قلدری در پایگاه های اطلاعاتی آنلاین (Magiran, Noormags, SID) در طی سال های 1382 تا 1402 با استفاده از ترکیب کلیدواژه های "قلدری" یا "زورگویی" یا "آزارگری" و "مقیاس" یا "پرسشنامه" یا "ابزار" مورد جستجو قرار گرفتند. از مجموع 300 مقالۀ منتشر شده، 25 مطالعه بر اساس معیارهای ورود در مقوله های ویژگی های کلی، مفهوم سازی قلدری، ویژگی های گروه نمونه، حجم نمونه، محدودۀ زمانی، خرده مقیاس ها، پایایی و روایی استخراج شد. نتایج حاکی از تنوع زیاد در مفهوم پردازی سازۀ قلدری در پیشینه بود. بعلاوه، تنها 11 مطالعه از دستورالعملهای توصیه شدۀ ساخت و اعتباریابی ابزارها پیروی کرده بودند. اگرچه اکثر ابزارهای قلدری پایایی متوسط به بالایی را گزارش کردند، تعداد قابل توجهی شاخصهای روایی را مورد سنجش قرار ندادند. به طور کلی، این یافته ها اهمیت تعریف دقیق و استاندارد قلدری که می تواند مهمترین عامل در اندازه گیری رفتارهای قلدری باشد را مورد تأکید قرار می دهد.
tags: مرور نظام مند، اندازه گیری، قلدری، مقیاس