نویسندگان | هادی صمدیهء,حسین کارشکی,سید امیر امین بزدی,الهه حجازی |
---|---|
نشریه | اندازه گیری تربیتی |
شماره صفحات | ۳۸-۷۱ |
شماره سریال | ۱۴ |
شماره مجلد | ۵۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
احساس تعلق به دانشگاه با جنبههای متعددی از سلامت روانی-اجتماعی دانشجویان ارتباط دارد. بااینحال در مفهومسازی و سنجش این سازه، ابهامات زیادی وجود دارد. اندک ابزارهای طراحیشده در حیطه آموزش عالی نیز بیشتر میزان احساس تعلق را میسنجند و اندازهگیری مؤلفههای تعلق به دانشگاه در مطالعات قبلی کمتر موردتوجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بود. در یک طرح همبستگی و از نوع ساخت ابزار، 345 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در مرحله اول و 477 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند در مرحله دوم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در مرحله اول، چهار عامل با 72/49 درصد تبیین واریانس را نشان داد که شامل مؤلفههای تعامل با استادان، تعامل با همسالان، جو دانشگاه و عزتنفس بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل چهار عاملی دارای برازش است و ضریب آلفای کرونباخ خردهمقیاسها در دامنه 90/0-75/0 گزارش شد. بهعلاوه، تحلیلهای دیگر شواهدی را برای حمایت از همسانی درونی، روایی همگرا و روایی واگرای مقیاس احساس تعلق فراهم کردند و مشخص شد که هرکدام از ابعاد این مقیاس با مقیاسهای تعهد به دانشگاه، تنهایی اجتماعی-هیجانی، رضایت از زندگی، افسردگی و درگیری عاملی روابط معنادار داشت. بعلاوه، نتایج ضریب بازآزمایی خردهمقیاسها در دامنه 74/0–64/0 قرار داشت. مطابق با یافتههای پژوهش حاضر، مقیاس احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر استفاده نمود.
tags: احساس تعلق به دانشگاه، اعتباریابی، دانشجویان، ساخت ابزار