رزومه


هادی صمدیه

هادی صمدیه

استادیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: روانشناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۶۸

رزومه
هادی صمدیه

استادیار هادی صمدیه

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: روانشناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۶۸ |

هادی صمدیه، استادیار گروه روان شناسی در دانشگاه بیرجند است. او  دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی در دانشگاه تهران و فارغ التحصیل دکتری روان شناسی تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد ( با معدل 19/08) است. فعالیت های پژوهشی ایشان، متمرکز بر حوزه های قلدری، تنظیم هیجان، احساس تعلق و درگیری تحصیلی است.
کسب رتبه 6 کشوری در کنکور کارشناسی ارشد و کسب عنوان برترین رساله دکتری روان شناسی در سال های 1398 و 1399 و اخذ جایزه دکتر علی اکبر سیاسی، از جمله مهم ترین افتخارات وی محسوب می شود. جانشین سردبیر در نشریه نوآوری های اخیر در روان شناسی و داوری در بسیاری از مجلات علمی معتبر داخلی و بین المللی در زمره سایر فعالیت های علمی ایشان قرار می گیرد.
در حوزه اجرایی نیز کسب نشان حامی (نشان اعطایی به مدیران برگزیده مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه های کشور) از سوی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در سال 1401 از جمله دستاوردهای ایشان محسوب می شود.

نمایش بیشتر

The role of meta-cognitive and emotional beliefs, and negative repetitive thinking in the relationship between emotional abuse and psychological distress in psychiatric outpatients: A serial multiple mediation model

نویسندگانMohammad Mahdi Shariat Bagheri,Ezatolah Ghadamour
نشریهPersonalized Medicine in Psychiatry
شماره صفحات100146-100146
شماره سریال49
شماره مجلد50
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار2024
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهScopus

چکیده مقاله

Background Although meta-cognitive and emotional beliefs are linked to higher psychological distress, little is known about the potential antecedents of these beliefs. On the other hand, the emotional schema model and metacognitive therapy posit that negative meta-cognitive and emotional beliefs generate negative repetitive thinking (NRTs) that lead to the development of psychological distress. In a meta-cognitive integrative model, we examined: (a) whether the link between emotional abuse and psychological distress was mediated serially by meta-cognitive beliefs (MCBs) and NRTs; (b) whether the relationship between emotional abuse and psychological distress was mediated serially by negative beliefs about emotional (NBEs) and NRTs. Methods Between 2021 and 2024, 514 outpatients (M age = 29.29; SD = 10.88) completed the Emotional Abuse Questionnaire (EAQ), Metacognitions Questionnaire (MCQ-30), Leahy Emotional Schema Scale (LESS), Perseverative Thinking Questionnaire (PTQ), and Kessler Psychological Distress Scale (K10). The PROCESS SPSS macro was used to conduct serial multiple mediation analysis. Results The multilevel mediation model demonstrated that the positive relationship between emotional abuse and psychological distress was partially mediated by MCBs, NBEs, and NRTs, and serially mediated by MCBs and then NRTs. The results also showed that the link between emotional abuse and psychological distress was mediated serially by NBEs and NRTs after controlling for age and gender. The model explained much of the variance in psychological distress (R2 = 0.52). Conclusion The current study contributes to the literature by validating a conceptual model to confirm the association between emotional abuse and psychological distress. The hypothesized model in the present study also suggested the salience of the emotional schema model and metacognitive model in predicting psychological distress. Our results also support that NRTs are strategies utilized to cope with MCBs and NBEs.

لینک ثابت مقاله