رزومه


هادی صمدیه

هادی صمدیه

استادیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: روانشناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۶۸

رزومه
هادی صمدیه

استادیار هادی صمدیه

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: روانشناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۶۸ |

هادی صمدیه، استادیار گروه روان شناسی در دانشگاه بیرجند است. او  دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی در دانشگاه تهران و فارغ التحصیل دکتری روان شناسی تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد ( با معدل 19/08) است. فعالیت های پژوهشی ایشان، متمرکز بر حوزه های قلدری، تنظیم هیجان، احساس تعلق و درگیری تحصیلی است.
کسب رتبه 6 کشوری در کنکور کارشناسی ارشد و کسب عنوان برترین رساله دکتری روان شناسی در سال های 1398 و 1399 و اخذ جایزه دکتر علی اکبر سیاسی، از جمله مهم ترین افتخارات وی محسوب می شود. جانشین سردبیر در نشریه نوآوری های اخیر در روان شناسی و داوری در بسیاری از مجلات علمی معتبر داخلی و بین المللی در زمره سایر فعالیت های علمی ایشان قرار می گیرد.
در حوزه اجرایی نیز کسب نشان حامی (نشان اعطایی به مدیران برگزیده مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه های کشور) از سوی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در سال 1401 از جمله دستاوردهای ایشان محسوب می شود.

نمایش بیشتر

مطالعۀ پدیدارشناختی واکنش‌های شاهدان فعال و منفعل در رخدادهای قلدری

نویسندگانهادی صمدیهء
نشریهپژوهش‌های کیفی در علوم رفتاری
شماره صفحات143-160
شماره سریال۳
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۵
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

زمینه: قلدری در دوران نوجوانی یک مسئلۀ اجتماعی گسترده و پیچیده است که تأثیرات عمیقی بر تمام افراد درگیر و به ویژه قربانیان دارد. شناخت رفتارهای شاهدان قلدری و عوامل مؤثر بر رفتار آن‌ها، می‌تواند به ارائۀ راهکارهای مؤثرتری برای مقابله با این پدیده کمک کند. پژوهش‌های گذشته عمدتاً متمرکز بر رفتارهای مرتکبین قلدری و قربانیان بوده‌اند. این در حالی است که گروه عمده‌ای از افراد، شاهدان یا تماشاچیان قلدری هستند که می‌توانند نقش مؤثری در کاهش رفتارهای قلدری در محیط‌های مختلف و از آن جمله در مدرسه داشته باشند. هدف: هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجربۀ زیستۀ نوجوانانِ شاهدِ قلدری بود. روش: برای دستیابی به هدف پژوهش، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی توصیفی استفاده شد. مشارکت‌کنندگان، 12 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطۀ اول و دوم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند و با در نظر گرفتن دو اصل اشباع و کفایت نمونه‌گیری انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری اطلاعات در مطالعه حاضر، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته بود. تحلیل داده‌ها، با روش استویک-کولایزی-کین انجام شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها، منجر به تولید 6 مضمون اصلی، 15 مضمون فرعی و 31 واحد معنایی گردید. شش مضمون اصلی شامل پویایی‌های قدرت و سلسله‌مراتب اجتماعی (گستاخی و کنترل‌گری)، آسیب‌پذیری و چالش‌های اجتماعی (صفات فردی و مهارت‌های بین فردی)، آشفتگی‌های هیجانی (همدلی و شفقت، بی‌عدالتی اخلاقی، مسئولیت‌پذیری فردی)، واکنش‌های دوگانه (پاسخ‌های انفعالی، مداخلۀ فعال)، اجتناب و محافظت از خود (فقدان جرأت‌ورزی، احتیاط، بی‌تفاوتی و سودجویی) و اثر مثبت اجتماعی (هوش هیجانی، شایستگی اجتماعی و حل تعارض مسالمت‌آمیز) بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش، پیچیدگی و چندبعدی بودن رفتارهای مثبت و منفی شاهدان قلدری که نشانگر عوامل مؤثر متفاوت بر رفتارهای این دو گروه است را مورد تأکید قرار می‌دهد. نتایج این مطالعه می‌تواند به طراحی برنامه‌های مداخله‌ای و آموزشی به منظور حمایت از رفتارهای مثبت شاهدان و قربانیان قلدری کمک کند.

لینک ثابت مقاله