نقش اضطراب‌ رایانه‌ای در پذیرش سامانه اطلاعاتی مدیریت کتابخانه‌های عمومی‌ مبتنی بر نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری

Authorsمحمدرضا کیانی,غلامحسین جهانگیر,مهسا طالب زاده
Journalتحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی
Page number۳۴۱-۳۶۷
Serial number۲۶
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۰
Journal GradeScientific - research
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر سنجش میزان پذیرش و نقش اضطراب رایانه‌ای کاربران کتابخانه‌های عمومی‌در میزان استفاده از سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی‌(سامان) در چارچوب نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT) بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌­ها توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی‌نهادی استان کرمان مشتمل بر 130 کتابخانه که مجموعاَ شامل 35906 مراجعه‌کننده بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر برآورد و به روش چندمرحله‌ای انجام شد. برای اجرای پژوهش از دو پرسش‌نامه پذیرش فناوری اطلاعات (گودرزوند‌چگینی و اسماعیلی) و مقیاس اضطراب رایانه‌ای (هنسن، گلاس و نایت) استفاده شد. یافته­‌ها: یافته‌های پژوهش پیش‌رو حاکی از آن بود که بین متغیرهای انتظار عملکرد، انتظار تلاش و تأثیر اجتماعی مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری با قصد رفتاری استفاده از سامانه اطلاعاتی سامان رابطه معنی‌دار وجود داشت. شرایط تسهیل‌گر و قصد رفتاری کاربران با استفاده عملی از سامانه اطلاعاتی سامان رابطه معنی‌دار داشت. سطح پذیرش سامانه اطلاعاتی سامان بر حسب جنسیت کاربران کتابخانه‌های عمومی‌استان کرمان تفاوت معنی‌دار نداشت. اما بر حسب سن کاربران تفاوت معنی‌دار داشت. اضطراب رایانه‌ای تعدیل‌کننده رابطه میان انتظار عملکرد، انتظار تلاش و تأثیر اجتماعی با قصد رفتاری استفاده کاربران از سامانه اطلاعاتی سامان بود. همچنین اضطراب رایانه‌ای تعدیل‌کننده رابطه میان شرایط تسهیل‌گر با استفاده عملی کاربران از سامانه اطلاعاتی سامان بود. اصالت/ارزش: بر اساس جست‌وجوی پژوهشگر تاکنون پژوهشی به بررسی نقش اضطراب رایانه‌ای در پذیرش سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی‌در چارچوب نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری نپرداخته است .

Paper URL

tags: اضطراب رایانه‌ای، پذیرش فناوری، سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی‌(سامان)، کتابخانه‌های عمومی، نظریه یکپارچه پذیرش فناوری