CV


Javad Khadem

Javad Khadem

Associate Professor

Faculty: Engineering

Department: Mechanical Engineering

Degree: Ph.D

Birth Year: 1970

CV
Javad Khadem

Associate Professor Javad Khadem

Faculty: Engineering - Department: Mechanical Engineering Degree: Ph.D | Birth Year: 1970 |

بررسی عددی هندسه‌های مختلف محفظه‌ی احتراق و زوایای پاشش در موتور دیزلی پاشش مستقیم

Authorsجواد خادم,محمد شاهکلایی,علی اسدی,افشین فهیمی راد
Journalمکانیک سازه ها و شاره ها-Journal of Solid and Fluid Mechanics
Page number95-110
Serial number۱۵
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۵
Journal GradeScientific - research
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

طراحی مناسب شکل هندسی محفظه‌ی احتراق و انتخاب زاویه پاشش بهینهی سوخت یکی از فاکتورهای مهم در کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌های موتورهای دیزلی با پاشش مستقیم است. در این مقاله، بررسی عددی هندسه¬های مختلف محفظه‌ی احتراق و زوایا‌ی پاشش برای موتور دیزل سنگین 16RK215 انجام شده‌است. چهار نوع طرح مختلف برای محفظه‌ی احتراق و چهار زاویه‌ی مختلف پاشش سوخت از 130 تا 160 درجه مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از شبیه‌سازی عددی به کمک نرم¬افزار AVL-Fire، طرح مناسب محفظه‌ی احتراق و سامانه پاشش سوخت سازگار با آن انتخاب گردید. زاویهی پاشش 150 درجه و هندسه شماره‌ی یک در مجموع بهترین عملکرد را نشان داد. میزان انتشار آلاینده NOx در هندسه‌ی یک، هیدروکربن‌های نسوخته و دوده در هندسه‌ی چهار بیشترین مقدار را دارد. نرخ آزادسازی حرارت نیز به عنوان یکی از پارامترهای مهم بازده احتراق در هندسه‌ی یک دارای بیشترین مقدار است. در تمامی هندسه‌ها، بیشینهی دما و فشار متوسط در زاویهی پاشش 150 درجه به دست آمد.

Paper URL