| Authors | حسین کوهستانی اندرزی,کاووس خسروی |
| Conference Title | پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران |
| Holding Date of Conference | 2021-09-09 |
| Event Place | بیرجند |
| Page number | 0-0 |
| Presentation | SPEECH |
| Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
قرارگیری ارجان و کهگیلویه در مسیر مناطقی چون اصفهان، خوزستان و فارس که هرکدام از جایگاه اقتصادی و سیاسی مهمی در ادوار قبل و
بعد از اسلام برخوردار بودند، باعث شد تا راههای ارتباطی متعددی از این منطقه عبور کند. یکی از مهمترین این راهها که از طریق متون تاریخی
و شواهد امروزی قابل مطالعه است، مسیری بوده که ارجان و دهدشت را به اصفهان مرتبط م یساخته است. کوهستانی بودن منطقهی ارجان و
کهگیلویه و وجود رودخانههای بزرگ و کوچکی که از ارتفاعات این ناحیه سرچشمه میگیرند و همچنین مسئلهی داد و ستد و بازرگانی با مناطق
همسایه باعث احداث پلها و کاروانسراهایی در مسیر ارجان- کهگیلویه و سمیرم و اصفهان شده است. براساس بررسیهای انجام شده تعداد 7
کاروانسرا و 9 پل ارتباطی از دورههای مختلف در مسیر ارتباطی موردمطالعه شناسایی شد که عبارتند از: پل چمچیت، پلهای پاتاوه، پل عروس،
پلهای کتا، کاروانسرای دژمهتابی، کاروانسرای کلگندمکشی محمدآباد، کاروانسرای کوشک امیرالامؤمنین، کاروانسرای پاتاوه، کاروانسرای
میمند، کاروانسرای بافت قدیم دهدشت و کاروانسرای سادات. مصالح استفاده شده در ساخت این پلها و کاروانسراها ب هطور عمده شامل
سنگهای معمولی و تراشخورده، گچ و ساروج بوده است. نتایج این پژوهش با بهرهگیری از منابع تاریخی، بررسی میدانی باستانشناختی و
روش توصیفی- تحلیلی حاصل شده است.
Paper URL