| Authors | حسین کوهستانی اندرزی,هادی فرهنگ دوست |
| Journal | اثر |
| Page number | 506-530 |
| Serial number | ۴۲ |
| Volume number | ۴ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۲ |
| Journal Grade | ISI |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
سلسل ۀ ساسانی از ادوار شاخص تاریخی ایران و از حکوم تهای مقتدر جهان متمدن کهن بوده
است. ساسانیان در طی بیش از 4 قرن، علی رغم فراز و ن شی ب ها ی فراوان تلاش کردند، ضمن میرا ثداری
از دستاوردهای حکوم تهای قبلی، بستری مناسب را برای پیشرفت و تکامل علم، ادب و هنر ایرا ن زم ین
فراهم آورن د. در این بسترساز ی فرهنگی و اجتماعی ، موسیقی ب ه عنوان زبان پیشرفته و پیونددهندة
اجتماعی، نقشی مهم ر ا ایفا م یکرد. سؤال اصلی و شکل دهندة این پژوهش، بررسی اهمیت موسیقی در
ساختار اجتماعی ایران باستان و خصوصاً دوران ساسانی، و شباهت ا ه ی کارکردی آن با جوامع معاصر
است. خصوصا که ضرورت نگاه بی ن رشته ا ی به این موضوع دوچندان شده است؛ زیرا می توان کاربرد مهم
این بستر و سیر تحو لشناسی را، در بازشناسی مقولات هنری ادوار تاریخی و کشف الگوهای کارکرد
فرهنگی آنان در مواجه با اوضاع اجتماعی آن دوران دانست. برای نا س اس در پژوهش کیفی حاضر، به
بررسی شواهد و عللِ گستردگی و عمومیت موسیقی دور ة ساسانیا ن، پرداخته شده است؛ یعنی از طریق
بررسی شواهد باستانی، و تحلیل جامع هشناسانه، از برداش تها ی منعکس در منابع، به شناخت کارکرده ای
اجتماعی موسیقی آن دورا ن پرداخته شده است. روش گرد آوری اطلاعات در این مقاله به شی وة
کتابخان های است و تلاش شده تا اهمیت موسیقی در دوران ساسانی ب هویژه در سطوح مختلف جامعه
بررسی شود. چنین نگاهی تاریخی و اجتماعی به مقولات هنری، سبب بازتعری ف ارز شها ی موجود
پیرامون فلسفه هنر و مبانی نظری آن به سمت اجتما عمحور شدن هنر در برنام هری ز ی فرهنگی حال
حاضر خواهد شد. خصوصاً که امروزه، جایگاه موسیقی، در تثبی تشده ترین حالت اجتماعی خود است و
اکنون فرصت بررسی روش ها ی کیفی تآفرینی مبتنی بر ارزش ا ه ی انسانی و کاربردهای تعالی آفرین، با
استفاده از تجربیات تاریخی این سرزمین فراهم م ی باشد .
Paper URL