رزومه


احمد لامعی گیو

احمد لامعی گیو

دانشیار

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۴۸

رزومه
احمد لامعی گیو

دانشیار احمد لامعی گیو

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۴۸ |

بازتاب ترجمه ماجده العنانی در شخصیتهای داستان نون و القلم جالل آلاحمد )بر پایة عناصر غنازدایی برمن)

نویسندگاناحمد لامعی گیو
نشریهپژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی
شماره صفحات120-145
شماره سریال۱۲
شماره مجلد۲۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

ترومه از مهمترین راههای انتقال فرهنگ در میان ووامع بشری و از مؤثرترین مؤلفههای ایجاد پیوند میان مل، مختل، برای تعالی ارزشهای انسانی و تضارب اندیشههای وهانی بهشمار میآید. این پدیده به شب،های گوناگونی صورت میگیرد و وانب هر یک از دو زبان مقصد یا مبدأ، دنار بروستگی یا فرورفتگی میشود و یا با تعادل ساختاری و معنایی، انجام میگیرد. آنتوان برمن از نظریهپردازان ترومه است که به معرفی مؤلفههای تحریفی ترومه پرداخت و عدم تعادل متن مبدأ و مقصد را نشان داد. ترومه آثار دو ملت ایران و عرب از این مؤلفهها خالی نیست. از ومله مهمترین آثار ادبی در زمینه داستان، نون و القلم والل آلاحمد است که داستانی تمثیلی با رویبرد اوتماعی محسوب میشود. این داستان را ماوده العنانی، متروم و پژوهشگر مصری ترومه کرد و به وهان عرب معرفی کرد. بررسی عناصر ریختشبنانه برمن در این ترومه، میزان پایبندی متروم به ساختار و مفهوم متن مبدأ را میرساند و نمایانگر میزان وذب مخاطب به این ترومه است. پژوهشگر با روش توصیفی- تحلیلی، شخصیتهای داستان را در متن مبدأ و مقصد وارسی کرد و به بازخوانی غنازدایی کمّی و کیفی اقدام کرد. برای این کار، نمونههایی را به طور تصادفی ساده از هر شخصیت برگزید و ترومة پیشنهادی برای متون منتخبه نیز ارائه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که العنانی در ترومة اوصاف شخصیتها، اغلب قصد حفظ ساختار نحوی زبان مبدأ را دارد، اما این امر سبب ریزش کیفیّت ترومه شده و مفهوم واالی متن مبدأ را به زیر کشیده است. در برخی موارد، وی به تضعی، کمّی و حذف برخی واژگان و عبارات پرداخته که مووب تزلزل در بار معنایی و پیام متن مبدأ شده است

لینک ثابت مقاله