نویسندگان | سیدمجید ملک جعفریان,علی اسدی,علیرضا تیمورتاش |
---|---|
همایش | پنجمین کنفرانس ملی مهندسی مکانیک و هوافضا |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۰-۰۵-۲۸ |
محل برگزاری همایش | تهران |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
یکی از پارامترهای مهم و مؤثر بر محدوده¬ی پایداری پرش دایروی، هندسه¬ی مانع پایین دست جریان است که تاکنون در تحقیقات دانشمندان مورد توجه قرار نگرفته است. از جمله دیگر پارامترهای مؤثر، عدد رینولدز، قطر جت سیال و ارتفاع مانع پایین دست جریان می¬با¬شد. در این تحقیق اثر پارامترهای فوق بر پایداری پرش دایروی مورد مطالعه و بررسی قرار می¬گیرد. سه هندسه¬¬¬ی دایروی، مربعی و مثلثی برای مانع پایین دست جریان در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می¬دهد که افزایش قطر جت سیال باعث کوچک¬تر شدن محدوده¬ی پایداری پرش دایروی می¬شود. افزایش ارتفاع مانع پایین دست جریان موجب کاهش شعاع پرش و محدوده¬ی پایداری پرش هیدرولیکی می¬گردد. محدوده¬ی پایداری پرش دایروی در حضور مانع پایین دست مربعی شکل کوچکتر از محدوده¬ی پایداری در حضور مانع پایین دست مثلثی و گسترده¬تر از محدوده¬ی پایداری در حضور مانع پایین دست دایروی است. ساختار پرش¬های دایروی در حضور مانع پایین دست از نوع IIb بوده و با تئوری واتسون مطابقت دارد.
کلید واژه ها: پرش هیدرولیکی دایروی، پرش هیدرولیکی پایدار، محدوده¬ی پایداری، هندسه¬ی مانع پایین دست جریان