مطالعه ی اثر چرخش جت سیال در پرش های هیدرولیکی دایروی

نویسندگانسیدمجید ملک جعفریان,علی اسدی,علیرضا تیمورتاش
همایشبیست و هشتمین همایش سالانه بین المللی مهندسی مکانیک ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۰-۰۷-۰۴
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

هرگاه یک جت سیال متقارن محوری به صورت عمودی به یک صفحه¬ی هدف افقی برخورد کند، یک پرش هیدرولیکی شکل می-گیرد. پارامترهای مختلفی از جمله دبی جریان، قطر جت سیال، فاصله¬ی دهانه¬ی نازل تا صفحه¬ی هدف، کشش سطحی سیال و... در مطالعه¬ی این پدیده اهمیت دارند. مطالعات زیادی در زمینه¬ی پرش¬های هیدرولیکی دایروی انجام شده است. اما تا کنون هیچ گاه اثر پارامتر مهم و کلیدی چرخش جت سیال در پرش¬های هیدرولیکی مورد توجه قرار نگرفته است که در این تحقیق به عنوان هدف اصلی مورد مطالعه و بررسی قرار می¬گیرد. نتایج این تحقیق که به کمک روش آزمایشگاهی بدست آمده است، نشان می¬دهد که اعمال یک سرعت زاویه¬ای به جت سیال در یک دبی ثابت، باعث افزایش شعاع پرش دایروی می¬شود. میزان افزایش شعاع پرش با سرعت¬های زاویه¬ای نازل 8/132، 4/266 و 8/400 دور بر دقیقه نسبت به حالت نازل ثابت به ترتیب مقدار 29/3، 90/5 و 34/8 درصد می¬باشد. همچنین آزمایشات نشان می¬دهد که پرش-های ایجاد شده توسط جت چرخشی با کمی اختلاف از روند نتایج تئوری اصلاح شده¬ی واتسون پیروی می¬کنند.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: پرش هیدرولیکی دایروی، جت سیال چرخشی، سرعت زاویه¬ای نازل، تئوری اصلاح شده¬ی واتسون