Authors | مرتضی مزگی نژاد,فاطمه آقا محمد حسنی |
---|---|
Conference Title | اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۴-۰۵-۱۹ |
Event Place | بیرجند |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
تفکر انتقادی یکی از مهارتهای کلیدی است که به کودکان کمک میکند تا به صورت مستقل، منطقی و مبتکرانه مسائل را تحلیل کنند. برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) به عنوان یک روش آموزشی موثر در پرورش این مهارت شناخته میشود و به کودکان کمک میکند تا در شرایط و موقعیت های مختلف تصمیم مناسب بگیرند و پاسخ مناسب ارائه دهند. یکی از مفاهیم کلیدی در فبک، مفهوم تناقض است. تناقض به معنای همزمان بودن دو ادعایی که یکدیگر را نفی میکند.یافتن به موقع تناقض ها چه در اندیشه خود و چه در اندیشه دیگران می تواند کلید رهایی از تصمیمات نادرست و قضاوت ها اشتباه باشد. دانشآموزانی که بیشتر با موقعیتهای تناقضآمیز در کلاس مواجه میشوند، درک بهتری از مفهوم تناقض داشته و توانایی بیشتری در تحلیل و ارزیابی اطلاعات دارند. استفاده از روشهای فعال و تعاملی در آموزش مفهوم تناقض، میتواند به یادگیری بهتر و عمیقتر کودکان منجر شود.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی_تحلیلی و از نوع مطالعه کتابخانه ای میباشد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیلی انجام شدهاست. در این تحقیق سعی شده که بیشترین منابع موجود در این زمینه گردآوری شود به این منظور کتابها و مقالههای علمی ارائه شده در زمینه آموزش تفکر انتقادی مطالعه میگردد.این تحقیق به بررسی نقش مولفه تناقض در تقویت تفکر انتقادی کودکان در برنامه فبک میپردازد.
tags: فلسفه برای کودکان، تفکر انتقادی، تناقض.