Authors | مرتضی مزگی نژاد,فاطمه حدادی |
---|---|
Conference Title | اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۴-۰۵-۱۹ |
Event Place | بیرجند |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
در این تحقیق بر آن شدیم تا بعد از بررسی ایده های تالس، آنها را به صورت داستان کودکانه بازنویسی کنیم. بررسی ایده های فلاسفه در عمق بخشی به اندیشه کودکان و آشنایی آنها با شیوه و حرکت فکری فلاسفه ضرورت دارد. بازنویسی ایده های فلاسفه به صورت داستان به دلیل اینکه به زبان کودکانه و ساده نوشته شده و نیز ایده های فیلسوف در طی داستان به صورت تجربههای کودکان داستان مطرح شده، کودک می تواند با شخصیت داستان هم ذات پنداری کند. این هم ذات پنداری کودکان در فهم و یادگیری آنها تاثیر بسیاری دارد. برای این منظور در ابتدای مقاله بعد از توضیح مختصری درباره شخصیت تالس به بررسی ایده های او پرداخته شده است، سپس آنها را به شیوه داستان بازنویسی کرده و پس از آن طبق برنامه لیپمن برای آن راهنمای مربی یا تسهیلگر ارائه شده است. کتاب راهنما (راهنمای مربی) برای آشنایی مربیان و تسهیلگران با ایدههای آن فیلسوف آمده است. در واقع راهنمای مربی نقش تکمیل کننده داستانها را در برنامه فبک دارند. در کتاب راهنما پرسش هایی مطرح شده که تسهیلگر میتواند به وسیله پرسیدن این پرسش ها از کودکان، متوجه میزان فهم آنها از داستان شود. با بررسی زندگی و ایده های فلاسفه می توان، ایده های آن ها را با توجه به ویژگی داستانهای فبک در قالب داستان برای کودکان مطرح کرد.
tags: تالس، داستان، راهنمای تسهیگری، فلسفه برای کودکان.