نویسندگان | مرتضی مزگی نژاد |
---|---|
همایش | اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۰۵-۱۹ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
کندوکاو فلسفی بهعنوان محور اصلی برنامه فلسفه برای کودکان (P4C)، راهی برای آموزش مهارتهای تفکر، از جمله تفکر انتقادی، خلاقانه و همدلانه است. این رویکرد نهتنها کودکان را به کشف پاسخهای جدید و گشودن دیدگاههای تازه در مسائل پیچیده ترغیب میکند، بلکه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی آنان را نیز توسعه میدهد. مسئله اصلی مقاله عبارت است از نقش کندوکاو فلسفی در برنامه فلسفه برای کودکان است. کودکان نیازمند توانایی تفکر مستقل، ارزیابی استدلالها و یافتن پاسخ برای پرسشهای پیچیده جهان پیرامون خود هستند. روش کندوکاو فلسفی میتواند این نیازها را برطرف کرده و دانشآموزان را برای مواجهه با چالشهای اجتماعی و فکری آماده کند. علاوهبراین، این برنامه در توانمندسازی کودکان برای تصمیمگیریهای آگاهانه و مسئولیتپذیری اجتماعی مؤثر است. ایجاد فضایی برای رشد تفکر و اخلاق، نه تنها به کودکان در زندگی فردی، بلکه به آنها در کار گروهی و جامعه کمک شایانی میکند. نتایج نشان میدهند که مشارکت در کندوکاو فلسفی باعث افزایش توانایی تفکر نقادانه و مهارتهای ارتباطی در کودکان میشود.
کلیدواژهها: کندوکاو، فبک، فلسفه برای کودکان