نویسندگان | مرتضی مزگی نژاد,فاطمه آقا محمد حسنی |
---|---|
همایش | اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۰۵-۱۹ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
تفکر انتقادی یکی از مهارتهای کلیدی است که به کودکان کمک میکند تا به صورت مستقل، منطقی و مبتکرانه مسائل را تحلیل کنند. برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) به عنوان یک روش آموزشی موثر در پرورش این مهارت شناخته میشود و به کودکان کمک میکند تا در شرایط و موقعیت های مختلف تصمیم مناسب بگیرند و پاسخ مناسب ارائه دهند. یکی از مفاهیم کلیدی در فبک، مفهوم تناقض است. تناقض به معنای همزمان بودن دو ادعایی که یکدیگر را نفی میکند.یافتن به موقع تناقض ها چه در اندیشه خود و چه در اندیشه دیگران می تواند کلید رهایی از تصمیمات نادرست و قضاوت ها اشتباه باشد. دانشآموزانی که بیشتر با موقعیتهای تناقضآمیز در کلاس مواجه میشوند، درک بهتری از مفهوم تناقض داشته و توانایی بیشتری در تحلیل و ارزیابی اطلاعات دارند. استفاده از روشهای فعال و تعاملی در آموزش مفهوم تناقض، میتواند به یادگیری بهتر و عمیقتر کودکان منجر شود.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی_تحلیلی و از نوع مطالعه کتابخانه ای میباشد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیلی انجام شدهاست. در این تحقیق سعی شده که بیشترین منابع موجود در این زمینه گردآوری شود به این منظور کتابها و مقالههای علمی ارائه شده در زمینه آموزش تفکر انتقادی مطالعه میگردد.این تحقیق به بررسی نقش مولفه تناقض در تقویت تفکر انتقادی کودکان در برنامه فبک میپردازد.
کلیدواژهها: فلسفه برای کودکان، تفکر انتقادی، تناقض.