تفکر انتقادی در طرح درس فبک

نویسندگانمرتضی مزگی نژاد,زهره رضائی راد
همایشاولین همایش ملی فلسفه برای کودکان
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۴-۰۵-۱۹
محل برگزاری همایشبیرجند
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

با اینکه انسان را موجودی متفکر می شناسیم؛ اما ذهن او همواره در معرض خطا است و معمولاُ این خطا در تعریف دقیق اصطلاحات خاص و بیان استدلال های پیچید ه رخ می دهد. آموزش فبک، مهارت درست اندیشیدن را در کودکان برای واکاوی جنبه های مختلف زندگی شان ایچاد می کند. هدف این پژوهش بررسی نقش تفکر انتقادی در برنامه فبک است. این مقاله با توجه به قرار گرفتن در عصر ارتباطات و مواجه شدن با حجم انبوه اطلاعات، به دلیل استفاده مبلغان از ترفند های مختلف برای تأثیر بر ذهن مخاطب و اقناع او در جهت همراه شدن با تبلیغ که می تواند ایجاد مغالطه کند؛ به تجزیه و تحلیل تبلیغات و بررسی مغالطات تبلیغاتی بر اساس طرح درس فبک می پردازد. به دلیل تأثیرات روانی بر ذهن مخاطب، ضرورت آموزش تفکر سنجشگرانه و استفاده از راهکارهای تفکر انتقادی ییشتر از زمان گذشته احساس می شود. طرح درس فبک در قالب داستان بیان می شود و در همین زمینه راهکارهای موثری برای غنی سازی تجربه تفکر انتقادی به کودکان پیشنهاد می گردد.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: فلسفه برای کودکان، طرح درس، تفکر انتقادی، آموزش منطق