نویسندگان | مرتضی مزگی نژاد,فاطمه حدادی |
---|---|
همایش | اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۰۵-۱۹ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
در این تحقیق بر آن شدیم تا بعد از بررسی ایده های تالس، آنها را به صورت داستان کودکانه بازنویسی کنیم. بررسی ایده های فلاسفه در عمق بخشی به اندیشه کودکان و آشنایی آنها با شیوه و حرکت فکری فلاسفه ضرورت دارد. بازنویسی ایده های فلاسفه به صورت داستان به دلیل اینکه به زبان کودکانه و ساده نوشته شده و نیز ایده های فیلسوف در طی داستان به صورت تجربههای کودکان داستان مطرح شده، کودک می تواند با شخصیت داستان هم ذات پنداری کند. این هم ذات پنداری کودکان در فهم و یادگیری آنها تاثیر بسیاری دارد. برای این منظور در ابتدای مقاله بعد از توضیح مختصری درباره شخصیت تالس به بررسی ایده های او پرداخته شده است، سپس آنها را به شیوه داستان بازنویسی کرده و پس از آن طبق برنامه لیپمن برای آن راهنمای مربی یا تسهیلگر ارائه شده است. کتاب راهنما (راهنمای مربی) برای آشنایی مربیان و تسهیلگران با ایدههای آن فیلسوف آمده است. در واقع راهنمای مربی نقش تکمیل کننده داستانها را در برنامه فبک دارند. در کتاب راهنما پرسش هایی مطرح شده که تسهیلگر میتواند به وسیله پرسیدن این پرسش ها از کودکان، متوجه میزان فهم آنها از داستان شود. با بررسی زندگی و ایده های فلاسفه می توان، ایده های آن ها را با توجه به ویژگی داستانهای فبک در قالب داستان برای کودکان مطرح کرد.
کلیدواژهها: تالس، داستان، راهنمای تسهیگری، فلسفه برای کودکان.