| نویسندگان | مرتضی مزگی نژاد |
| همایش | نخستین همایش بین المللی انجمن ایرانشناسی- مطالعات شرق ایران |
| تاریخ برگزاری همایش | 2025-05-10 |
| محل برگزاری همایش | بیرجند |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
منطق، بهعنوان ابزار تفکر منظم و استدلال صحیح، از مهمترین ارکان تکوین و تحول میراث حکمی و فلسفی ایران به شمار میرود. این مقاله با رویکردی تاریخی ـ تحلیلی، نقش و جایگاه منطق را در دوره ایلخانی بررسی میکند و نشان میدهد چگونه این علم در بستر فرهنگ عقلگرا ، موجب انسجام گفتمانهای فلسفی و علمی شده است. در دوره اسلامی، با ظهور متفکرانی چون فارابی و ابنسینا، منطق به اوج نظاممندی و کارکرد فلسفی خود رسید. فارابی با تعریف منطق بهعنوان «نحو تفکر» و ابنسینا با اصلاح ساختار قضایا و استدلالها، پایهگذار دو سنت ماندگار در منطق اسلامی شدند. بخش اصلی مقاله به عصر ایلخانی اختصاص دارد؛ دورهای که با تلاش خواجه نصیرالدین طوسی و شاگردانش، علوم عقلی احیا شد و آموزش منطق در مدارس و دارالحکمهها نهادینه گردید. آثار منطقی چون اساس الاقتباس، الشمسیه و کشفالاسرار، نشانگر تداوم و تحول این علم در فضای فکری ایراناند. نگارش آثار فلسفی و منطقی به زبان فارسی نیز در این عصر، به بومیسازی مفاهیم و گسترش دسترسی اندیشمندان ایرانی کمک کرد. نتیجه پژوهش نشان میدهد که منطق در تاریخ اندیشه ایرانی نه صرفاً دانشی صوری، بلکه ابزاری تمدنی برای عقلانیت، گفتوگو، و تولید دانش بوده است.
لینک ثابت مقاله