نویسندگان | جواد میکانیکی,الهام تاجریزی,اسدا زمانی پور,کوروش روستا |
---|---|
نشریه | جغرافیا و توسعه ناحیه ای |
شماره صفحات | ۸۷-۱۱۱ |
شماره سریال | ۱ |
شماره مجلد | ۳۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
اهداف: توسعه کارآفرینی مستلزم توجه به انگیزههای افرادی است که تصمیم به کارآفرینی میگیرند. بیشک انتخاب مسیر کارآفرینی و به دنبال آن خطر کردن و رویارویی با انواع موانع و مشکلات نیاز به انگیزهها و محرکهای قوی دارد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل انگیزههای کششی و رانشی درک شده توسط کارآفرینان صنایع دستی روستایی انجام گردید. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر را کارآفرینان روستایی در بخش صنایع دستی استان خراسان جنوبی (65 نفر) تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی 22 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند و در محدوده زمانی 20/8/96 تا 2/4/97 از آنان جمع آوری گردید. یافته ها/ نتایج: تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از روش کلایزی، هفت تم اصلی شامل: مشکلات اشتغال، موانع اجتماعی، بهره وری نامطلوب منابع را به عنوان انگیزههای رانشی و انگیزههای اجتماعی، دستیابی به رشد اقتصادی، تسهیلگر اشتغال و ویژگیهای فردی- روانشناختی را به عنوان انگیزههای کششی نشان داد. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان می دهد که کارآفرینان بومی به دلیل داشتن فاکتور مهم علاقه به زادگاه خود، علی رغم وجود امکانات محدود در روستا و رویارویی با مشکلات متعدد از انگیزه بالایی برای انجام فعالیت های کارآفرینانه برخوردار می باشند، لذا پیشنهاد می گردد؛ مسئولان با توجه ویژه به کارآفرینی در نواحی روستایی از طریق تسهیل شروع کسب و کار و اعطای تسهیلات ویژه به آنان از اشتغال مولد آنها در این مناطق حمایت بیشتری نمایند
tags: کار افرینی روستایی- صنایع دستی- انگیزه کششی- انگیزه رانشی