| نویسندگان | جواد میکانیکی,زهرا شیرزور علی آبادی,فاطمه قاسمی |
| نشریه | مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان |
| شماره صفحات | 179-210 |
| شماره سریال | ۱۵ |
| شماره مجلد | ۵۹ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
| رتبه نشریه | ISI |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
زنان یکی از مهم¬ترین گروه¬های اجتماعی هستند که در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جامعه نقش مهمی دارند؛ بنابراین باید در همه زمینه¬ها توانمند شوند تا بتوانند در جامعه نقش فعال¬تری داشته باشند؛ به¬ویژه زنان روستایی که نقش قابل توجهی در جامعه روستایی ایفا می¬کنند. با توجه به اینکه روستاهای بخش مرکزی شهرستان درمیان دچار ضعف بنیان¬های محیطی می¬باشند و با چالش¬های اقتصادی و شغلی رو¬به¬رو هستند، به-منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان و آسیب¬پذیری زنان و مقابله با شرایط اقتصادی فعلی، باید به سمت توانمندکردن مردم، به¬ویژه زنان از طریق کسب¬و¬کار خانگی گام برداشت. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر کسب-وکارهای خانگی بر توانمندسازی زنان روستایی بخش مرکزی شهرستان درمیان می¬پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و مبتنی بر روش پیمایشی است. ابزار جمع¬آوری داده¬ها براساس پرسشنامه محقق¬ساخته است. جامعه آماری، شامل کلیه¬ زنان دارای کسب¬وکار خانگی برابر با 89 نفر در بخش مرکزی شهرستان درمیان است. محاسبات آماری داده¬ها با استفاده از نرم¬افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شده و جهت ارزیابی تعامل بین متغیرها، از معادلات ساختاری استفاده شده¬است. نتایج تحقیق نشان می¬دهد که بین کسب¬وکار خانگی با توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و بین نوع کسب¬وکار با توانمندسازی اجتماعی، رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد؛ ولی بین نوع کسب¬وکارخانگی با توانمندسازی اقتصادی رابطه مثبتی وجود ندارد که با توجه به تحقیقات میدانی می¬توان دلایل آن را خریداری بعضی از محصولات کسب¬وکارهای خانگی توسط افراد و سازمان¬ها به قیمت خیلی پایین، اشباع یک نوع کسب¬وکار در بعضی از روستاها، عدم همکاری با بیمه برای مقابله با بحران¬ها و حوادث، عدم تجربه و آموزش نداشتن مشتری زیاد دائمی برای برخی از کسب¬وکارها دانست.
لینک ثابت مقاله